klickerträna höns
Heej!
Jag har lite frågor om att klickerträna höns. Våra kycklingar är två veckor nu, och jag undrar hur tidigt man kan börja klickertäna dom? Jag undrar också hur jag ska göra i praktiken, visst måste jag skilja den kyckling jag tränar med från dom andra (just under träningstillfället), och är det lättast att bara klicka in en kyckling så att det inte blir fel om en hör mig klicka nån annan?
Jagundrar också vad jag kan ha att belöna med
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Har aldrig testat klicka in en höna, men jag tror man kan börja inklickningen ganska tidigt (vet inget om deras inlärningsförmåga i olika åldrar).
Att skilja dem åt vid inklickning kan nog vara en bra idé, men om du sedan är orolig att det ska bli fel att ha båda inklickade, så kan du testa använda olika klicker med olika klickljud till dem så att de får lära sig varsitt klickljud.
Som belöning till kyckling bör väl fungera lite vad som helst som de tycker om, allt från mask (ryser) till brödsmulor, frön, hönsfoder, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
När jag var på en föreläsning som handlade främst klickerträning av alla djurslag kom den frågan upp.
Det var en tjej som hade flera hundar hemma som undrade om de inte blir förvirrade och man förstör klickets betydelse om de andra får vara i närheten och höra klick när man tränar en hund.
Föreläsaren svarade nej och tog då exemplet med hönorna på Chicken Camp. Där är det massor av elever i en stor sal som tränar varsin höna samtidigt och alla klickers går lös. Men hönorna förstår vilken tränare som är fokuserade på dem och inte och hör vartifrån klicket kommer.
Det är samma med hundar, de förstår när träningen riktas åt dem och inte. Däremot kan de ju vilja vara med ;)
jo så långt är jag också med. När vi hade klickerträning på utbildningen så klickade vi alla hundar samtidigt och det fattade ju dom. Men jag tänker ändå att om jag går och sätter mig mitt bland hönsen och klickar så blir det lite en annan sak, för jag kan tex. inte vara säker på att bara hönan jag klickar får belöning, för dom andra roffar ju åt sig från marken. Alltså skillnaden här mot på chocken camp är ju att dom andra hönsen inte klickas av nån annan. Förstår du hur jag tänker?
Mina hundar har jag inga problem att klickerträna trots att dom är fler. Men jag vet inte hur mycket höns hänger med heller, haha 
#3 Ja det kanske blir skillnad.
Kanske inklickningen ska ske isolerad sen kan du prova hur dom reagerar om du klickar i närheten. Du lär väl märka om dom blir frustrerade eller tycka att det är konstigt.
ja jag får testa mig fram :)
Jag har fått höra att höns har lite svårt att förstå dubbelklicket som de flesta klickers har.
#6 Det är mycket möjligt att det är så. Det optimala hade ju varit att få till en klickerdosa som bara gör ett enkelt ljud, det hade varit mer precist.

#6/7 Har märkt med min hund att hon blir mer peppad då det bara är ett klickljud så jag har löst det genom att ett klick blir då jag trycker ner knappen (har en i-clicker), håller ner knappen tills det är dags för nästa klick så då blir det bara ett klick varje gång 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!