Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikett: tricks-aktivering
Läst 3155 ggr
pius314
0

era topp-10 klick-färdigheter?

Hej, jag är ny här. Ska börja använda klicker på familjens valp när han "boat" in sig någon vecka tänkte jag.

Jag skulle gärna vilja höra hundarnas bästa färdigheter (gillar inte riktigt ordet trix) som ni tränat in/man kan träna in med klicker.

det jag tänker på är typ en sån här lista

1, inkallning

2, sitt

3, stanna kvar

4, gå fot

5, möta andra hundar på ett lugnt sätt

6, få ett varsogod innan man går ut/in genom ytterdörren

7, få ett varsogod innan man börjar äta

8, ligg

9, fot target

10, apport

åh, knappt jag kom på 10 bra, men det är nog för att jag inte är så inklickad själv… Flört

jag tänker mig att nr1 är den viktigaste och den som man ska börja med…

(så får jag massa tips till träningen också)

har sett att det finns en web-kurs för att komma igång, ska kolla in den med

tjing!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
AnneN
0
  1. Kloklippning - Bättre att göra detta till något som hunden tycker är roligt än att hålla på att bråka med hunden varje gång klorna måste klippas.
  2. Gå fot utan koppel vid hundmöten, självklart annars också (har en översocial hund).
  3. Olika target (är bra att kunna använda vid all typ av träning).
  4. Ställande/läggande under gång (lydnadsmoment).
  5. Tipp i kull (andra säger "död hund"), mycket användbart kommando både vid tex kloklippning, avslappning, mm.
  6. Slalom, både mellan slalompinnar i agility och mellan benen.
  7. Ligga kvar i olika situationer, tex när man ska kliva över hunden, kasta leksaker/godis runt den som störning, när andra hundar går förbi, osv.
  8. Vacker tass (upptäckte då min hund skadat benet att de var ett mycket användbart kommando då jag skulle sköta om såret och lägga bandage.
  9. Loss/spotta - mycket användbart om man har en hund som gärna äter allt den hittar ute även de mindre trevliga sakerna.
  10. Buga - Som alla andra "artister" så ska man ju tacka sin publik efter föreställningen/uppvisningen och då brukar en bugande hund vara populärt hos eventuell publik.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

pius314
0

#2 Ah, vilka bra tips, ska lägga in de bland mina idéer :-)

AnneN
0

#2 Får man komma med fler förslag, eller är det bara topp 10?

_**/Mvh Anne

pius314
0

klart man får! jag är som en tvättsvamp, suger åt mig ALLT! Glad

AnneN
0

Kryp i = man håller fram sele/halsband och hunden trär på sig det själv. Fungerar sedan även om hunden behöver ha krage eller liknande vid skada, täcken, mm.

Trassel = Om hunden trasslat in benen i kopplet så säger man bara "Trassel" så trasslar den själv ut sig igen, ibland kan man få hjälpa genom att markera lite lätt med kopplet vilket ben som den trasslat in.

Följ kopplet = Om hunden snurrat in sig runt ett träd, stolpe, dian ben eller annat så säger man bara "Följ kopplet" så går den tillbaka samma väg som kopplet går.

Då jag har dålig rygg och knän så har dessa 3 kommandon varit min räddning många gånger då jag sluppit böja mig ner och tjorva med hunden och tillbehör.

_**/Mvh Anne

pius314
0

Åh wow superbra grejer! Jag ser själv inte riktigt framför mig att jag kommer lära hunden "partytrix". Tror jag kommer få kämpa på med riktigt användbara saker, det här var ju superbra tillägg. Tack!

[Aremea]
0

Några saker jag lärde min valp, som jag haft nytta av:

Stilla! - hunden skall vara helt passiv och avslappnad. Utmärkt vid veterinärbesök, sårvård och dyl.

Försiktigt - Hunden får göra det den gjorde/kommandot den fått, men långsamt och försiktigt. Har varit jättebra inom vallningen och användbart på långa vandringar i skogen där hunden ska ta sig igenom svåra passager. Har också använt det när han lär känna nya människor, umgås med barn eller ska apportera något som är ömtåligt.

Handtarget med nosen - Utmärkt sätt att dirigera honom i trånga tågvagnar och liknande.

Stanna kvar - självförklarande;)

Den andra (bilen/bollen/fårflocken) - Utmärkt för att förklara vilket föremål jag menar i apportering, vallning osv

(ge mig) den - ett allmängiltigt ord som funkar även på föremål han inte vet vad de heter.

Höger, vänster och bakom dig - kanonbra att kunna styra hans blickfokus.

Gå bakom - gå bakom föraren, oavsett om jag sitter på 4-hjuling, till häst eller promenerar

Jaja! - Motsatsen till försiktig. Ökar aktivitetsnivån och energin!

Hopp in/ur - att alltid hoppa in och ur bilen/buren/whatever när han blir tillsagd, aldrig hoppa ur på eget initiativ. Ffa i bilen är detta livsviktigt.

Vart är XXX? - Sök rätt på vad det är jag ber om. Lika bra för att hitta bortsprungna får, som för mobiltelefoner eller kantareller;)

Dessa kommandon skulle jag inte orka vara utan, de underlättar vår vardag betydligt!

pius314
0

'#7 Åh också kanonbra saker! Jag är bara på del 2 i klicker-skolan och även om jag förstår teorin bakom så har jag svårt att se hur man liksom får ihop det med de lite mer komplicerade övningarna, men det löser sig nog :-)

Reckotch@hotmail.com
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kul att du vill testa klickerträning!

Jag är gröngöling inom ämnet jag också, men har man bara koll och är noga att belöna med klick och godis när valpen gör något som man vill förstärka så blir det mycket lättare. Du kanske redan vet detta men ha inte bara klickern som ljud för att hunden ska koppla det till att den gjorde rätt, ha ett ord, som 'BRA' (enkelt, smidigt) som du tränar in på samma sätt som klickern (säg 'bra' samtidigt som du ger godis i början så förstår hunden att klick, och 'bra' betyder belöning)

Sedan är det bara att ta det man vill lära in i rätt takt.

jag kan tipsa om en utmärkt bok där de tar upp många hjälpsamma saker man kan tänka på, och hur man kan gå till väga, allt mellan de nödvändiga sakerna som att gå fint, hälsa snällt på andra hundar/människor, vänta stilla, och sådana saker, till att hämta olika saker, apportera och så vidare.

Den heter 'Klickerträning för din hund' av Morten Egtvedt och Cacilie Köste.

Hittils håller jag fortfarande på att försöka lära jessie att hålla tassarna på marken, hon blir så väldigt förtjust när hon ser en annan hund eller människa, och det kan ju ställa till problem. Hon snurrade runt mig och fällde nästan en gammal man som promenerade i skogen, och då hade hon ändå redan fått hälsa på honom.

Så, om du har en oerhört farig och hoppig 'måstesägahejtillallt' hund, så rekomenderar jag att träna redan tidigt på att valpen gärna får hälsa så länge tassarna håller sig på marken och att nog är nog.

Hoppsan, nu blev det lite långt, och ännu har jag mina topp tio som stämmer överens med de andra ganska bra, även om alla inte är helt avklarade ännu.

jag önskar dig lyckatill och ursäktar min oändliga kommentar.

Lägger bara till; om det verkar ta emot med träningen: Where there's a will; there's a way!

Where there's a will; there's a way.