Sitta: både ner och upp?
Jag håller på att klicka in ena katten genom att försöka få in beteendet "sitt".
Det finns dock en sak jag är lite fundersam på: Hon kan ju sätta sig ner från stående och upp från liggande: Ska jag behandla det som samma eller olika beteenden?
Beteendet du ska fånga är helt oberoende av utgångsläget; katten blir förstärkt när den har baken i marken samtidigt som frambenen är raka. Oavsett hur benen var "vikta" innan.
När du börjar ställa krav på hur katten ska agera innan den utför beteendet så är det en kedja du lär in, inte ett separat beteende:)
I början av förstärkningschemat bör du förstärka alla tendenser mot sittande läge, oavsett om de sker i liggande eller stående position.
Träna katter kräver täta förstärkningar och en hel del tålamod innan de lärt sig hur "jack-vegasmaskinen" fungerar, lycka till!
/Aremea
Tack så jättemycket för svaret!
Jag är total nybörjare på det här och ditt svar gav mig lite mer insikt i hur man ska tänka 
Hur ska jag hantera det när hon sitter fint och bara väntar? Hon gör ju rätt beteende, men är inte aktiv.
Tänk på att ge belöningen så att hon måste lämna "sittandet" för att hämta sin godis. Tex att du kastar ut den en bit åt sidan. När hon söker sig direkt tillbaka till ett sitt efter att ha hämtat sin godis så är det dags att finputsa de sista detaljerna och sen lägga det under stimulikontroll! :)
#3 dels kan du klicka flera gånger när hon sitter ner, du kan också klicka och kasta iväg en godbit för att få henne att resa sig
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#3 Ibland blir ett klickerpass alldeles för stillsamt. Det blir svårt för hunden att erbjuda beteenden när vi sitter och "stirrar ut den".
Jag fick rådet att använda mig av fler lekpauser. Då blir det mer fart.
Belönar du med lek ibland eller bara godis?