Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 3011 ggr
Chilli10
2011-05-06 09:15
0

Tass-target

Lärde in hand-target då hos ska lägga nosen mot mina fingrar för en tid sedan. Skulle sedan gå över till tass-target. Det går dock inte speciellt bra, hon bara undviker föremålet jag lägger på golvet så får liksom aldrig chansen att belöna.

Detta behövs ju för att sedan vidare kunna lära vovven andra tricks.
Tacksam för tips på hur jag ska göra! Hur gjorde du med din hund?

Mistle
2011-05-06 10:07
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur menar du att hon undviker? Att hon visar totalt noll intresse, att hon bara inte närmar sig eller att hon är rädd?

Nu vet jag inte hur du har gjort, men tänk på att det i första hand inte är en tass på targeten som du ska få till utan ett intresse. Minsta hon bara tittar eler vänder huvudet eller någon kroppstyngd mot targeten så klicka. Tillslut bör hon förstå att targeten har ett samband med att du klickar och har du tur så gör det att hon själv börjar lattja med tassarna, har du otur får du fortsätta jobba med pytte steg Glad.

Chilli10
2011-05-06 11:02
0

#1 Jag menar att om jag lägger ut tex en bok eller mussmatta, jag går fram och tillbaka över den för att hon ska komma åt den, men hon sätter tassarna vid sidan av den istället. Hon visar inte heller intresse så som att hon vill nosa på det jag lägger ut heller. Istället är hon mer fokuserad på mig och godbitarna jag håller i.

Jag har försökt att göra utifrån detta:

Steg 1

Lägg musmattan på marken mellan dig och hunden. Om hunden råkar sätta den ena framtassen på musmattan klickar du och belönar. Om det är nödvändigt kan du röra dig lite runt musmattan så att hunden råkar trampa på musmattan när den förflyttar sig efter dig. Det kan också hända att hunden vill lukta på musmattan. Det kan du också klicka för i början, bara för att skapa ett intresse för musmattan. Men klicka inte för att hunden luktar på musmattan mer än max 2-3 gånger, annars kan du få problem. Det är ju tassen den skall använda. Ganska snart skall du därför alltid vänta med att klicka tills tassen är på musmattan. Det skall inte till så många väl-timade klick förrän hunden har fattat och börjar trampa ordentligt.

Steg 2

Nu måste du variera din placering i förhållande till musmattan så att hunden lär sig att trampa på den oberoende av om du står till höger, vänster, framför eller bakom den. Förflytta dig efterhand successivt längre bort från musmattan så att hunden måste gå 1-5 meter fram och trampa på den. Det räcker i första vändan. Hämtat från Canis hundskolas epostkurs, lektion 5.

reverse
2011-05-06 11:39
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skulle det kanske funka bättre för henne att börja med exempelvis en låda? Något lite högre som hon verkligen måste kliva upp på med någon/några tassar så att säga, eller skulle hon tycka att det var läskigt? Eller så kanske räcker med ett sådant där matlådelock från Ikea som man vänder upp och ner (blir ca 2 cm högt då). Med det kan du då slänga in ett par godisar under locket (visa att du gör det) så brukar en matintresserad hund snabbt försöka få undan det som är i vägen (locket) med tassarna - och så kan du börja klicka. Om du inte verkligen vill frishejpa fram det.

(Om folk undrar vad tusan jag menar för "matlådelock" så är det ett sådant lock jag använder i det här klippet när jag och Loke övar bakdelskontroll (och följsamhet inför fotgående). Ca 1.10 in i klippet kommer det.) Hihi, vad liten han var här! Kyss

//Lina

Chilli10
2011-05-06 11:46
0

#3 Låda kanske är lite läskigt :P Men jag ska testa att att ta ett lock och lägga godis under! För matintresserad är hon allt :D
Så himla gullig han är, och så himla duktigt :) Hur gamal var han där?

reverse
2011-05-06 11:52
0

#4 Jag tror han var typ 4-5 månader gammal när jag spelade in de tricken.

//Lina

Chilli10
2011-05-06 11:59
0

#5 Okej :)
Har testat nu, gick betydligt mycket bättre. Ska testa sen igen om en halvtimme eller så. Har du något kommando för tass-target? :) Och isf vad? :)

reverse
2011-05-06 12:41
0

#6 Jag har inget kommando för det.

Börja fasa bort godisluringen så fort som möjligt, bara. Flört Gå från att visa att du föser in en godbit under, till att göra samma rörelse som om du föste in en godis, men i själva verket inte gör det. Tassen borde komma farande av bara farten så att säga och du kan klicka - lyft på locket och visa att det fanns ingen godisbit där, men du får en godisbit ändå, weee!

Förstår hon inte får man gå tillbaka ett steg tills poletten trillar ner.

//Lina

Chilli10
2011-05-06 12:50
0

#6 Okej, trodde nästan det :)
Ja, jag har tagit bort godisen under nu. Tredje gången vi testade. Går framåt i varje fall :) Nästa gång ska jag visa henne att det faktiskt inte är någonting under heller, som du säger. Får köra ett till pass ikväll när jag kommer hem från jobbet.
Kan man ha vad som helst som target sen, typ en post-it-lapp?

Tack för jättebra tips :)

reverse
2011-05-06 13:00
0

#8 Jag använder post-its flitigt, men främst som nostarget. Men vad som helst kan bli en target, helt platta saker som papperslappar hör väl till de svårare dock. Men i exempelvis genomgången av hur man lär in "korsa tassarna" så fasade jag ut den första, tydligare, target:en mot en pappersbit när jag höjde kriterierna (och sedan tog jag även bort den).

//Lina

Chilli10
2011-05-06 23:03
0

#9 Okej, då kanske det är något jag ska vänta med då, tills hon verkligen förstår ^^ 
Men nu ska jag iaf fortsätta att träna några korta stunder varje dag så får vi se hur länge det tar innan det sitter :)

Om man sedan byter föremål, kommer hunden förstå att det är samma sak man är ute efter?

reverse
2011-05-06 23:14
0

Klickerhundar brukar fatta snabbt även när nya föremål presenteras. Om inte annnat för att de testar - "vad är hon ute efter denna gång då?". Eftersom korrigeringar inte förekommer i klickerträning så finns ingen rädsla från djuren att göra fel.

Men är det tvärstopp med ett nytt föremål får man som tränare försöka fundera över hur man ska göra det begripligt för sin hund. Jag har exempelvis en särskild plats i huset där jag börjar introducera ett nytt föremål. Och jag sätter mig på golvet i samma ställning som alltid och börjar där. För att göra generaliseringen lättare… Ibland räcker det med två klick så är vi igång och kan börja använda föremålet här och var.

Där finns det ju också en fördel med ett kommando för tass-target, som jag ju inte har. Tungan ute Men har man lärt hunden riktigt väl vad man menar med tass-target, så kan det vara en stor hjälp för hunden när man plötsligt kommer med en musmatta istället för en bok.

//Lina

Chilli10
2011-05-06 23:29
0

#11 Ja det är ju sant, har läst mycket om det.  
Det är ju smart, men som sagt jag börjar med locket så går vi saakta framåt till att börja med!

Hmm, jag har ej lärt henne kommando för hand-target heller. Har funderat på om jag ska göra det, men inte bestämt mig riktigt ännu :P Men det kanske är fler fördelar än nackdelar med att göra det..

PetraKarin
2011-05-09 17:48
0

Jag har undvikit att sätta kommando för targets.
Men jag har kommandot KOM för nos i min handflata. Men även om jag bara håller fram handlfatan utan att säga kom ska hon dutta i den. Jag gjorde så för att underlätta inkallningsträningen. Då kan hon springa till targeten (min hand) även om hon först inte ser att jag har fram den.

Chilli10
2011-05-09 19:49
0

#13 Ja okej, det kan ju vara smitigt faktiskt. Om jag lär in det kommer det dock att bli ett annat ord, får se vad om/när det blir aktuellt. :)

Chilli10
2011-05-10 19:39
0

Nu verkar det ha fastnat att tass på locket = belöning. Självklart utan godisbit under locket. Körde en gång till nu efter en liten paus o det verkar verkligen sitta nu :D
Tog inte så många träningspass tycker jag :)

Så frågan är nu hur jag går vidare, är det bäst att testa något trick med tasstarget som tillexempel att korsa tassarna, eller är det bättre att gå vidare o tex lära in postitlapp som en target.
Hur gör jag då isf, kan man börja med att sätta en postit på locket?

Chilli10
2011-05-12 11:08
0

Så, hur tror ni att det är bäst att göra? :)

PetraKarin
2011-05-12 12:01
0

Nja om du vill lära in en till target skulle jag göra det utan locket.
Ju mer dom kan ju lättare har dom att lära sig. När hon har fattat konceptet med target borde hon få lätt att generalisera.'

Jag tycker att du kan prova både och, alltså ny target och target-trick. Kanske lära in en ny, mindre target först, så blir inlärningen av korsa tassarna lättare.

Chilli10
2011-05-12 13:12
0

Okej. Tack för svar :) Jag kan ju kanske börja med ett mindre lock, som du säger en ny target innan jag försöker mig på ngt annat. 
Och isf sen beroende på hur det går med en ny target gå vidare till postit.

PetraKarin
2011-05-12 13:15
0

Så kan du ju också göra :)

Jag gjorde nog tvärtom mot vad många andra gör. Jag började med, förutom handen då, post-it. Efter det kom en större target i from av klossen.

Chilli10
2011-05-15 21:55
0

#19 Blev som så att jag gick vidare till postit ;)
Går ganska bra, men locket sitter bra mkt bättre.

Men har tänkt att jag ska lära in kommandot "trampa" när vi tränar tass-target med locket. För att underlätta med postit-lappen.

[Zorita]
2011-05-20 13:33
0

Har en liten fråga med tasstarget också Glad

Min hund fattade att använda tassen väldigt fort, men han tar i väldigt mycket. Han klöser och river på musmattan, ibland biter han på den och börjar vakta så jag inte får upp den. Jag försöker belöna för enbart ett dutt, men sen kommer det där klösandet igen. Försöker jag flytta target är det min arm som får klöset :S

Finns det något man kan göra för att få beröringen lite mer städad? Jag har testat vänta, men då tröttnar han bara och vill inte röra targeten igen.

Bra tips med lock förresten! Min andra hund är rädd för musmattan, men kanske funkar ett lock i stället!

PetraKarin
2011-05-20 13:42
0

#21 Kanske omvänd lockning? Han får bara belöning när han håller tassen stilla på targeten.

[Zorita]
2011-05-20 13:50
0

Hmm det skulle kanske funka. Kan man börja med båda tassarna och sen bara tillåta ena, eller är det bäst att börja med bara en? Jag tänker om man vill lära honom att korsa tassarna osv. Just nu brukar han hugga tag i mattan med båda och vakta den med dem.

PetraKarin
2011-05-20 17:19
0

#23 För att förenkla det för dig och honom kan du kanske ha olika targets för tassarna.
Eller att du lär in cross paws med en tass i taget.

Och en annan sak, om du inte kört omvänd lockning på honom förut tycker jag att du ska lära in det i en enklare situation som han är bekant med. Typ sitt.