Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikett: tricks-aktivering
Läst 1586 ggr
Mistle
0

Sluta bjuda på ett beteende?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För ett tag sedan lärde jag jycken att lyfta sitt ena bakben. Jag är väldigt bra på att påbörja inlärningar och mindre bra på att avsluta dem vilket jag tror kan vara boven i det här.

För det där nedra benlyftet bjuder hon på i tid och otid. Det räcker att jag ställer mig framför henne med en klicker i handen så är det där. Vi kan träna på något annat som hon då får massvis med klick för och helt plötsligt börjar hon lyfta benet istället och se ut som att det är det enda som finns att göra.

Visst är jag fantastiskt glad över att jag har fått in det och att hon uppenbarligen tycker om att göra det, men jag måste ändå medge att det skapar en viss frustration hos mig när jag ibland inte ens (i samband med träning) kan be henne att sitta utan att hon istället ska lyfta upp ena bakbenet så högt hon bara kan.

Alltså vill jag trappa ner på det här. Jag vill inte att hon tvunget ska sluta med det helt, men jag vill inte att hon ska se det som det främsta att göra i alla träningssituationer. Är lösningen att försöka avsluta det?
Jag har börjat lägga in ett kommando i form av handtecken på det, kommer det automatiskt att lösa sig när vi har fått in kommandot ordentligt?

Jag vill ju inte på något sätt hämma hennes initiativförmåga och vilja att bjuda på egna beteenden. Men det blir jäkligt svårtränat när hon jämt ska lyfta på benet Flört.

reverse
0

Att sätta kommando på något för att så att säga "knyta ihop säcken" brukar hjälpa med att de inte testar att erbjuda det för att försöka tjäna klick. Hunden lär sig att den bara får belöning när den lyfter på benet efter att du givit kommando. Inte annars. För förutsättningen är just aldrig annars, för då lönar det sig ju trots allt. Flört Hunden får belöning för att lyfta på benet när du säger "kissa", (om vi säger att det är kommandot), men inte om du säger sitt, gissa, missa osv. Och inte heller om du inte säger något alls, eftersom ni kommit så långt i träningen nu att det liksom är klart.

Min hund erbjöd "fjäska" (sit pretty) jämt och ständigt när vi hade tränat på det och det tog ett bra tag att få honom att inte göra det som någon slags förinställning så fort jag tittade på honom eller han ville ha uppmärksamhet. Att sätta kommando på det och jobba enligt ovan funkade för oss. Jag är dålig på att sätta kommando och verkligen avsluta så. Tungan ute Är själva inlärningen som är det roliga.

//Lina

Mistle
0

#1 Då får jag väl verkligen ta tag i det här nu!
Jag är ju precis likadan, inlärningen är det som är kul, när man väl har fått till det så vill man ju börja med något annat! Vilket uppenbarligen straffar en i slutet Flört

reverse
0

Jo, det är verkligen bra om man sätter stimuluskontroll på allt man lär in i slutändan. Flört

//Lina

Lojs
0

Jag tycker det händer med de flesta beteenden man tränar mycket på under en period, de kommer upp när man inte vill ha dem med.

Jag tror det hänger mycket på hur repetionsklok hunden är med, är man noga med att hålla sin träning "ren" och bra så är det mindre risk för beteenden som ploppar in när man inte vill ha dem.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Mistle
0

#4 Jo men verkligen. Dock har detta blivit lite mer än vad det brukar bli. Vi har på senare tid heller inte tränat detta särskilt mycket, men hon tar ändå ständigt upp det.

Hur menar du mer exakt med att man ska hålla den ren?

Lojs
0

Jag som hoppades på att du inte skulle fråga det. ;) Svårt att förklara, men jag vill att det så långt som möjligt ska vara hunden som jobbar, utan hjälp från mig under sitt arbete och utan att den hittar på andra saker än jag tänkt mig, jag har tydliga regler och rutiner för att få träningen så effektiv som möjligt.

Jag bloggade lite om ett relaterat ämne häromdagen  http://lojs.wordpress.com/2011/05/02/hjalp-ar-forstarkande/

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Mistle
0

#6 Jisses vilket bra inlägg! Det där stämmer ju så fullkomligt in på hur vår träning ofta ser ut. I de banorna har jag inte riktigt tänkt, men min jycke har ju garanterat gjort det ;).

Lojs
0

#7 Du och typ de flesta andra. ;) Det är jättevanligt. =) Det gäller tyvärr att vara smartare än hunden, inte så lätt som det låter alla gånger…

Medis på akvariefisk.

Mistle
0

#8 Nä, verkligen inte ;p.

Men hur gör man då när hunden väljer att bjuda fram ett annat beteende?

Som t.ex nu när vi nyss tränade på de här benlyften. Jag valde att utveckla de lite mer istället för att befästa kommandot och få henne att hålla benet uppe en längre stund då hon själv bjöd fram det. Så när hon gjorde det fick hon en bättre belöning och jag fortsatte att försöka att bara klicka för de som varade lite längre och inte var höga stampningar. Dock kunde hon ändå mitt i sätta sig (kanske för att jag dumt nog höll på med några belönade sättningar en liten stund tidigare) och kanske till och med testa ett litet annat trick. Här tror jag att jag i vanliga fall själv hade lockat fram henne till en ståposition igen, men nu när jag hade läst din text så struntade jag i det. Då ställde hon själv sig upp och körde vidare med benet. Men ska jag då fortsätta att enbart belöna de längre lyften? För om jag då direkt börjar belöna enbart snabba lyft eftersom att hon tydligen tyckte det blev lite för svårt (eller invand lathet ;)) så förstärker jag ju att hon valde att bryta med något annat?

Lojs
0

#9 Jag hade väntat in det steg ni faktiskt är på. Vill hunden ha sin belöning så får den fundera ut vad katten det var den fick belöning för senast, det är ju det som är poängen.
Det ÄR svårt i början när hunden är van att få hjälp, men den lönar sig att vara envis. Om den helt spårar ur så skulle jag hellre bryta och ta en paus.
När man startar upp ett helt nytt pass så kan man ju dock börja med att belöna ett enklare steg, för att informera om vilket beteende man ska arbeta med.

När man har två hundar så har man det väldigt bra, då är jag ibland så elak att när den jag tränar börjar slarva (när det inte är pga mig, dvs för långt pass eller så), då får den andra hunden godbiten. *känner på djävulshornen i pannan* Då blir det minsann skärpning, det vill jag lova. ;)

Medis på akvariefisk.

Mistle
0

#10 Tack så mycket! Då försöker jag göra så :).

I början av ett pass brukar jag nästan alltid gå tillbaka ett steg eller i alla fall göra det bara lite enklare första klicket/klicken så att hon ska vara med på noterna och det inte ska bli för svårt från början.

Jag kanske ska prova det där med att ge den andra vovven godisen om hon verkar strula till det av ren vilja? ;)

Reckotch@hotmail.com
0

Kör inte en inlärning åt gången, utan ha flera samtidigt, och visa för all del inte att du håller i en klicker, hunden kan då lätt tänka i banan att 'jaha, jag ska lyssna när klickern är framme, inte annars'. Håll den gömd så kommer ljudet från 'ingenstans' och visar på att hunden gjort rätt.

Och att sätta in ett kommando är ju smart, om hunden gör beteendet utan att du bett om det kan man alltid försöka ignorera det, samtidigt som man försöker visa att kommandot betyder att den ska agera.

Ignorerar man det när den gör det ändå kan den också förstå att 'det här tjänar ju inget till'.

Lycka till i alla fall, det fixar du! :D

Where there's a will; there's a way.

[Zorita]
0

Min hund har samma problem. Hon erbjuder alla beteenden hon kan innan, som en snabbspolning av en film av alla hennes tricks. De har redan kommando, men hon testar allt om och om igen.

Jag brukar jobba med en sak i taget med henne, för hon blir så lätt förvirrad och då sätter filmen igång igen. Nu jobbar vi på att snurra runt, men hon behöver sin hjälp väldigt länge, och försöker jag vänta ut henne sätter hon igång med helt andra tricks igen.

Så, har ni något tips för att "stoppa filmen"? Det kan kanske bero på att hon blev slagen i sitt tidigare hem och vill vara jätteduktig med alla sina tricks, och jag jobbar på att få henne att slappna av mer under träning och i hemmet generellt. Men är det något annat jag ska tänka på?

Lojs
0

#13 Jag rekommenderar tydliga rutiner. Man tränar en sak i taget, det absolut viktigaste är att du på något sätt signalerar att det är dags att byta beteende och inte bara väntar ut tills hunden bjuder på något annat.

När jag bytar beteende så kan jag till exempel växla mellan att jag står upp eller sitter ner, jag kan ta en paus emellan, jag tar fram en target, eller så ger jag en "bryt-signal". Brytsignalen går ut på att jag bryter när hunden påbörjar det beteende den nyss fått förstärkning för, om den till exempel börjar göra en fotingång så aktar jag mig innan den kommit in till sidan, eller om den börjar sätta sig så går jag upp bredvid så den hejdar sig.
Bryt-signalen är ju en hjälp, så den är en liten förstärkning, vilket är bra, när hunden upprepar det den fått förstärkning för. Den signalen ger jag en gång, (annars blir det lätt att man börjar dansa bryt-dansen…) och efter det ska hunden prova något annat. (Det är bara en av mina hundar som har en bryt-signal, med den andra så gör jag någon av mina andra varianter.)

Medis på akvariefisk.

[Zorita]
0

#14 Tack för tipsen! Jag ska testa det nästa gång vi tränar!