Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettot-off-topic
Läst 1140 ggr
Sehvrin
0

Är ni betingade?

När man klickertränar djuren så betingar man dem ju att asosciera ett ljud med nåt positivt.

Har ni några ljud som ni själva är betingade på?

Själv reagerar jag på ett par olika chatt-ljud samt ljud som hörs när jag får nya mail.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Banankaka320
0

Smsljud.

Sen har jag "dåliga" också, eftersom mamma hade problem med humöret när vi var mindre så då brukade hon alltid smälla i skåpen nere i köket och springa upp som en galning i trappan och vråla på oss om vi var för högljuda xD

Så när jag bodde på internat fick jag ångest så fort någon sprang förbi min dörr och ryckte i den och kom in. Fast sånt är typ borta nu eftersom dem alltid kom in med ett smil, och så brukar pojkvännen och hundarna springa som galningar i trappan.

Nuttra
0

Ja ^^ Sms.

Det blir så spännande att se vad folk skriver haha.

Ett negativt är billjud utanför vårt hus. (ej vanligt under dagen) ingen aning varför, utan det blir bara 'åhh suck''

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

[IsabelleA]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina morföräldrar (som jag bor hos) ringer alltid i en klocka när vi ska äta lunch eller middag. Denna reagerar jag på och om jag lyssnar på musik i hörlurarna och inte hör klockan så kommer Ben och lägger sitt huvud i mitt knä när klockan ringt, alla gånger. Då vet jag att det är matdags och han kopplar klockan med att vi ska gå ner till köket.

Annars är det sms signalen och min ringsignal framförallt. Min ringsignal är låten 54-56 was my number av Toots and the maytals och denna låten är även med i filmen "this is England". Så när mina vänner på internatet satte på denna filmen sprang jag till mitt rum för att svara. Och det roliga var att även de som satte på filmen skrek till mig att "det ringer, Isabelle".

[IsabelleA]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sedan har jag även låten American idiot som väckarklocka på mobilen. Och om jag hör denna låt på radion eller liknande förmedlas en dålig och jobbig känsla.

[Zorita]
0

Sms för mig med! Mina ringsignaler är jag inte betingade till än, och tyvärr är inte ens hundarna betingade till att väckarklockan betyder "stig upp"…

Vissa låtar får mig alltid att dansa. Och så är det väl de där barndomslåtarna som alltid får mig att må bra eller sjunga med. Och så ljudet av en cocacolaburk som öppnas, eller chipspåse, då vattnas det i munnen och det är snart dags för belöning!

AnneN
0

Ja jag har lyckats bli betingad på många olika saker tex ljud, dofter, mm.

Säger man tex ordet "citron" så vattnas det direkt i munnenpå mig, dels för att det är så gott och dels pga den sura smaken.

En del låtar blir jag alltid jätte glad av medan andra kan jag bli jätte ledsen av, för att de förknippas med olika minnen.

Vissa olika dofter kan jag förknippa med positiva/negativa saker, tex så har tyvärr rosendoft blivit något negativt och det blir nästan automatiskt att jag håller andan för att jag inte ska få en allergisk reaktion.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Aremea]
0

Ja, massor. Det mesta i vår omvärld är ju betingade signaler. Trafikljus, telefonsignaler, intromusiken till tvprogram, micropipen, matförpackningarna…

Mer specifikt så får jag alltid ångest av att höra Alanis Morisette "Ironic" efter att ha haft den som väckningssignal i ett års tid.

pius314
0

#7 Hm, menar du betingad som i Pavlov? (när klockan ringer dreglar hunden…) eller inlärt beteende (vänta på grön gubbe). För visst är det lite olika saker… eller krånglar jag till det?

Jag dreglar inte när micron piper. Det är ju iofs en signal att maten är varm, men den sätter inte igång någon fysiskt reaktion hos mig. Däremot blir jag glad av min mess-signal, deppig/glad av olika låtar, hungrig kl. 11.30 på vardagar men inte på helgen… Får gåshud av introt till Mästarnas Mästare… (slut nu :-() som sagt när en belöning väntar.

Några negativa kan jag inte komma på just nu, men det är klart att de finns där de med.

Kul tråd :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Zaphix
0

Ringsignalen som jag har som väckarklocka på mobiltelefonen. Till slut blev jag så irriterad  sdå fort jag hörde låten (en favoritlåt innan) så jag bestämde mig för att byta.. Fast nu är låten jag bytte till också förstörd, dom är betingade till nåt så jobbigt som att gå upp på morgonen, så bara jag hör låtarna vart det än kan vara blir jag på dåligt humör..

Nåt som är lite roligt är att jag fått cigarettrök betingat till något trevligt. Alltid tyckt illa om cigarettrök, men efter att har blivit nära vän med en rökare har jag med tiden vant mig, och tillslut får jag en glad känsla i kroppen när jag känner lukten av cigarettrök.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg