Att gå på tre ben
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon som lärt sin hund att gå på tre ben? Vore ganska skojj att höra hur ni andra gjort då det finns lite olika metoder för hur inlärningen kan ske. Vad har fungerat på eran hund? Hur har ni gjort? Visa gärna ett filmklipp!
Personligen började jag med att ha hunden sittande framför mig, jag kommenderade tass (ännu bättre om hunden kan vinka) och sedan klickade jag ett antal gånger då hunden la tassen i min hand. Sedan ställde jag högre krav på hunden och höll bara fram handen och lät Ben bjuda på beteenden istället. Vilket han gladeligen gjorde. När han bjöd på beteendet att sträcka fram tassen ryckte jag undan min hand så att han hade tassen i luften, då klickade jag. Gjorde detta några gånger och sedan ökade jag kraven då han bjöd på beteendet självständigt utan varken verbalt komando eller min handsignal. Jag klickade då Ben hade tassen en längre stund i luften. Något pass senare hade jag honom ståendes framför mig och lät honom bjuda på beteenden. När han gav tass klickade jag och ökade kraven till att han skulle ha tassen ännu längre tid i luften. Ett pass senare, han bjöd på tassen och då började jag backa. Ben stog alltså framför mig med tassen i luften och jag tog ett steg bakåt och han tog ett steg framåt för att väcka min uppmärksamhet. Däremot satte han ner tassen innan han klev frammåt och detta har resulterat i väldigt mycket slarv från hans sida! Som ni ser på videon nedan!
Så det hade varit skoj att veta hur ni gjort! 
Förresten, jag tror man ser bättre i detta klipp.
Har ej testat detta på min hund. Men kan ju vara något att testa på i framtiden :)
Gud så duktig han är! Vilken energi :D Såg grymt kul ut när han kröp, supersnabb ju!
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

Vad duktiga ni är! 
Jättekul att se.
jag har lärt min ena att gå på tre ben (halta), skrev hur på min blogg i detta inlägg
Kan klistra in här också
:
1.Först så lärde jag honom att lyfta tassen på kommando. Jag valde en av framtassarna och klickade och belönade varje gång han lyfte den. När han förstod la jag på kommandot "lyft".
Kan hunden redan tass kan man utveckla det istället genom att hålla handen längre och längre ifrån och be om tassen, tills man tillslut kan stå upp och få hunden att lyfta tassen.
Öka då på tiden så att hunden kan hålla tassen lyft längre, lite i taget.
2.När han kunde lyfta tassen ordentligt på kommando så började jag lägga på rörelsen. Jag gick med honom kopplad bredvid mig, väldigt sakta, och bad om tassen (lyft) och klickade direkt när jag såg att tassen ryckte till. I början kan det vara svårt att ta ett helt steg med tassen i luften, därför får man sänka kraven.
När han började förstå att jag ville att han skulle lyfta tassen men fortsätta gå så började jag öka på tiden innan jag klickade. Och tillslut så tog han ett helt steg med tassen fortfarande lyft.
3. När hunden kan gå flera steg med tassen lyft kan man börja träna på att tex. gå på andra sidan om hunden, gå framför hunden, stå stilla framför hunden och be den halta fram till en osv. Höja svårigheten lite i taget.
Med Dobby så har jag nu lärt in att halta på den andra tassen också, jag gjorde då likadant fast jag lärde honom att lyfta den andra tassen i steg 1, med ett annat kommando.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.