sluta med ett beteende
Halloj, jag har ganska nyss börjat med klickerträning och är stolt över att min valp hajjade "tass på" (tass-target) på typ 3 försök
(nostargeten vill han ofta smaka på däremot
). Jag tycker fortfarande att vägen att lära in ett beteende är höljt i stor mystik i vissa fall…
Valpen är nu 17 veckor och får valp-bryt när han attackerar byxben och skor, eller fotleder/knän om inga byxben erbjuds… Vi vill ju såklart få honon att sluta på ett positivt sätt. Men hur?
Nu är det tydligt och bestämt nej, erbjuda något annat att tugga på, flytta sig själv och barn ur räckhåll bakom ett kompostgaller eller så. Om man står utan att kunna tillämpa något av detta lyfter vi upp honom vilket får honom lugn/passiv. Men han börjar ju bli väldigt tung (och duktig på att slingra sig ur greppet) och jag skulle vilja göra det på ett mer aktivt sätt.
Några tips?
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Har ni testat att lära honom att göra något annat med de utsatta kroppsdelarna?
Min hund har gärna velat hoppa upp på folk (de har förstärkt detta även om de får instruktioner innan…
) för att hälsa, så jag lärde in att gå och lägga hakan på folk som något mer "lönsamt" istället. Nu går han och trycker sig mycket istället även om det inte sitter bergfast - blir han alldeles för exalterad så kan det fortfarande komma ett hopp, så vi är inte klara än. 
Har ni ett positivt avbryt inlärt? Att när man vill få hunden att avbryta något den gör, så använder man ett betingat ljud - exempelvis "puss-ljud" eller ett smackande med tungan. Just sådana ljud kan inte påverkas (eller åtminstone minimalt) av om du råkar vara irriterad på hunden, utan det låter likadant ändå.
Vad händer om man skulle vänta ut honom? Det kan ju vara svårt om hans tänder gör ont, eller kläderna går sönder osv, men om det är möjligt och sedan vara snabb med klick/belöning när han tröttnar på att det inte ger någon utdelning och istället kanske tittar på er, sätter sig osv?
//Lina
Tack för svaret!
Hm, nåt mer lönsamt med de utsatta kroppsdelarna…
funderar
ibland slickar han bara på foten, eller lägger huvudet på. Menar du att man kan förstärka det beteendet (när han inte är valp-vild) så att han inte förknippar foten med "kul bitleksak" utan, "om jag lägger huvudet här så kanske jag får godis"? För han biter ju inte alltid, utan det är när han blir så där uppspelt och crazy. Sen har vi inte fått till på/av-knappen på lek än, det kan ju vara ett helt eget kapitel.
Vi har ett avbryts-ljud som funkar när han hoppar upp med framtassarna på bordet, (eller vi har två, jag har ett handklapp och min sambo knäpper med fingrarna för att få uppmärksamheten riktad på nåt annat än det som finns på bordet). Men det är inte inklickat utan har kommit spontant. Det kanske man kan jobba vidare på.
Jo det har gått åt några byxor, tröjor och framförallt strumpor. Jag tror inte vi har några hela strumpor kvar…
. Jag kan ju tänka mig att ikläda mig något redan sönderbitet och utsätta mig för attacken… för att sen klicka när (OM
) han slutar… gäller att få undan barnen först bara… Vi har nog haft fokus på att försöka stävja det direkt när det sätter igång, men det funkar ju sådär.
Han har även ett lite mer "mys-gnag" när han sitter i mitt knä och jag masserar tandköttet (kliar ju i tänderna) eller han får bita på ett tuggben. Jag tror själv att han kan hålla isär det för under de stunderna är han väldigt "mjuk" i munnen och lugn i kroppen. När han blir valp-vild så biter han fast och ruskar på huvudet och det gör riktigt ont (och ger sår på armar och händer.) Sen är det klart att han fortfarande är valp, men om vi kan få till ett positivt sätt att hantera det så skulle det vara toppen.
ska börja bära med mig klickern jämt istället för att köra "träningspass" för att kunna fånga upp det här braiga som tex avbryt…
Sen det här med att associera fötter med lugn istället för tugg får jag nog fnula vidare på, inte säker på att jag fattade hur du menade ens 
Om du inte har något emot att han lägger huvudet på, så kan du absolut förstärka det. Då lär han sig just att gör jag såhär så kan det hända något bra. Jag tycker absolut att du kan bära med dig klickern och några godisar i fickan och klicka "vardagsbra" saker när de dyker upp.
//Lina
ska börja med det, nu sover han… he he, blir ju sugen på att köra igång direkt. Men jag får vänta tills han är vaken och jag har bytt om till skrotkläder 
Stort tack för inspiration!
Nu har jag provat igårkväll och nu på morgonen. Verkar genast ge resultat :-D Men han ser bra förvånad ut. Försökte erbjuda tasstarget på min fot också, he he Fattar att det handlar om timing, men riskerar jag inte att han börjar gnaga fot för att han tror det är det som belönas? Mer generell fråga för det verkar ju funka nu… Men han blir så exalterad när jag tar fram mat att han skäller, tänkte försöka klicka bort det med. Men tycker det är svårt att typ klicka mellan två skall, då är han ju på nåt vis "uppe" i det oönskade beteendet… Det här är nåt jag får öva och fundera mycket på, tur att detta forum finns :-)
Visst kan man råka förstärka fel beteende om man har dålig timing. Det är det "värsta" som kan hända, men samma gäller ju egentligen vilken metod man än väljer med den skillnaden att om man exempelvis använder koppelkorrigeringar så kan man ha fel timing OCH råka skada hunden. Man får då gå tillbaka och försöka igen, det värsta som kan hända är att det tar längre tid att få fram det man vill. Är lätt när man försöker klicka in apport att man råkar klicka när hunden precis tar ett litet gnag istället för att bara hålla den exempelvis. Och så har man förstärkt gnagande på apportbocken istället för hållande! =P
Vad använder du för belöning? Går det att testa med någon mat som inte är så häftig att få, typ en torrfoderkula, ett tag för att se om det gör honom mindre exalterad.
//Lina
Ah, det är när han ska få sin vanliga mat han skäller, inte vid belöning. Han får torrisar som belöning, det är smaskigare än köttbullar och ALLT annat :-) Helt rätt, då är det ju bara att börja om även om det blir mer jobb! Känns det inte så dödsallvarligt längre, skönt :-D
Skall vid maten skulle jag helt enkelt göra så att han inte får sin mat förrän han varit tyst en stund. Kanske några sekunder till att börja med. Att klicka för tystnad mellan två skall tror jag få hundar begriper om de inte är extremt klickerkloka. Belöningen är ju maten och signalen för att det är rätt att vara tyst är att du ställer ner skålen.
Lek och tugg på otillåtna saker skulle jag jobba med att leka roligare med en tillåten leksak. Är valpen så uppjagad att det inte går att bryta får man helt enkelt lyfta bort den en stund eller hålla den tills den lugnar ner sig. Träna separat på att hålla valpen i knät eller famnen (beroende på storlek) Här är det viktigt att valpen inte får ta sig loss själv utan att den lär sig att blir den stilla får den komma loss. Så fort den blir still säger du bra och släpper ner den. Utöka det här tills du kan sitta en stund och valpen slappnar av. Det här kan ta en stund i början men man vinner på att ha tålamod. Gör det framför tv:n så har du något att göra undertiden. Viktig är att man är lugn, inte gör illa valpen och har tålamod.
#8 tack för input :-) Han får inte maten när han skäller, han skäller för att det tar för låååång tid för mig att få den från kylen till skålen… Sen när han ser att det är på G sätter han sig och väntar (nästan). Vad gäller leken har vi de stegen Erbjuda alternativ Hålla/lyfta upp Om han fortsätter efter "nedsläpp" Time-out i en minut Så vi kanske bara ska kämpa på enligt råden ovan… Tack igen för att ni tar er tid :-)
#9 Om det är irriterande att han skäller och du vill ha honom tyst när du tar fram mat så går det att träna. När du öppnar kylen för att ta fram maten så kanske han börjar pipa. Stäng kylen igen, slutar han pipa så fortsätter du igen genom att öppna och börja plocka fram. Piper/skäller han igen så stäng och/eller gå därifrån tills han tystnat. Gör på så sätt tills du kommer igenom hela "arbetet" med tyst hund. Snart lär han sig att det inte lönar sig att pipa/skälla.
När man har en tuggig valp är en bur en jättebra lösning! Ofta börjar det för att dom är övertrötta och inte riktigt har koll på sig. Ett alternativt beteende kan absolut vara smart att använda, lär helst in det när valpen är pigg - inlärning med trött valp kan bli väldigt tokigt så det bästa är om hunden kan få lära sig när h*n är pigg och sedan kan ta med sig beteendet till då det behövs. Har jag inte möjlighet att stänga undan en tuggig valp så sätte rjag på koppel, hoppar/biter den i dig så lägg kopplet om något som gör att du kan dra hunden från dig (tex du står vid en lyktstolpe och lägger kopplet ett varv om lyktsstolpen så kan du sedan själv gå utom räckhåll från tänderna). Bäst är ju om man kan lära sig när detta ska komma och då ger hunden den lugn och ro som krävs för att h*n ska komma till ro och sova - så slipper den bli övertrött.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#10, Tack för dina reflektioner! Tja det är mest på morgnarna när han väcker resten av huset (plus att jag och även han blir lite uppstressade av det) som det är ett "problem" annars mest irriterande. Vill inte att han ska lära in att det är ok att skälla för att få sin vilja fram… lite så…
Ang tugget, vi har kompostgaller som avgränsar hunden från oss när inget annat hjälper, men visst är det som du säger ofta på kvällskvisten som det händer. Tack och lov har han lätt att komma till ro, så det känns bra.
Har kört utstående-träning, dvs att jag står ut och belönar när han slutar (när det är mitt i ett pigg-pass det händer) och jag tycker faktiskt att det har gett snabbt resultat (ska väl inte ropa hej än) men nu när jag ser honom göra en ansats till att börja, kan han oftast nöja sig med att slicka på foten. Hurra!
#11 Det är ju man själv som bestämmer om det är et tproblem eller inte. Men jag anser nog att om jag blir irriterad så börjar det ju gå in under ett beteende som man vill förändra - iaf så känner jag det som så. Lycka till!
Medarbetare på westernridning.ifokus