Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etiketttricks-aktivering
Läst 2297 ggr
idaah
0

Klickerträna fot?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Nu har jag en fråga, om man ska träna fot med sin hund (att hunden ska gå bredvid en), kan man då använda en klicker? Och hur gör man då? :)

Vet ej om det blev rätt grupp!

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Maja2
0

Det går alldeles utmärkt att klickerträna :)

Jag har gjort såhär med mina hundar: Direkt de sökt sig till min vänstra sida har jag klickat och belönat. När de automatiskt söker min vänstra sida har jag ökat kraven till att de ska hålla rätt position, sen ökat kraven att de ska ha ögonkontakt…   först en kort bit, sen allt längre. Nu funkar fritt följ även i sidförflyttningar, bakåt och framåt :) 

Lycka till!

idaah
0

#1 Okej, men måste man alltid ha hunden på sin vänstra sida? :)

Mvh Ida med djuren!

Maja2
0

Jag lär alltid in att hunden ska gå fot på vänster sida. En av hundarna ska jag tävla lydnad med, och då ska det ju vara vänster….   övrigt fint gående kan vara både till höger och vänster, men just fot ska ske på vänster sida.

idaah
0

#3 Aha då vet jag. :)

Mvh Ida med djuren!

Maja2
0

Här tränar jag fritt följ med Kelly….bortse ifrån läggandet, som var urdåligt :)

idaah
0

#5 Duktig hund du har. :D

Mvh Ida med djuren!

Chilli10
0

Jag klickartränar för att hon ska gå bättre fot. Ibland tex kan hon gå lite för långt fram eller för långt ifrån mig i sidled.
Jag klickar och belönar när hon går bra och tar ögonkontakt med mig. Det går bättre och bättre och hon tar ögonkontakt med mig betydligt oftare. :)

idaah
0

#7 Okej! :)

Det finns många olika sätt som man kan göra när man tränar fot va? Men vilket sätt är det bästa, eller det kanske man själv får känna efter? :)

Mvh Ida med djuren!

Chilli10
0

#8 Jadu, det är nog svårt att säga. Olika saker fungerar ju olika bra för olika individer. Själv skulle jag säga att klickermetoden är väldigt bra. Du belönar när hunden går rätt, lätt för hunden att förstå.

idaah
0

#9 Ja, det har du rätt i. Då ska jag fortsätta att använda klickermetoden för att tycker att det är lätt och att hunden förstår bättre då. :)

Mvh Ida med djuren!

Maja2
0

Egentligen är det precis samma sak, vilken metod du än väljer. Det gäller att belöna det DU VILL att hunden ska göra. Med klickern kan du hitta av med klicket i exakt rätt ögonblick, för man har bara en bråkdel av en sekund på sig, är man för sen så belönar man helt fel sak.  En annan sak som är bra med klickern är att ljudet låter likadant varje gång. Det är ett unikt ljud som inte blandas ihop med något annat. Använder man ordet "Bra" eller "Rätt" som signal för att något är rätt gjort, så är risken stor att man betonar olika, har olika tonläge mm. Hundar är extremt känsliga för olikheter.

idaah
0

#11 Bra att veta.

Ska träna lite med henne imorron med fot! :)

Mvh Ida med djuren!

Maja2
0

Kom åxå ihåg att för att få ett bra fritt följ, är det viktigt att hunden VILL jobba med dig, VILL hålla kontakt…. helt enkelt tycker om att träna med dig.

idaah
0

#13 Ja, det vet jag. :P

Mvh Ida med djuren!

[rightPAW]
0

Jag håller på finslipar det fria följet med klicker då hon gärna håller sig för långt bak. Ögonkontakten har blivit mycket bättre men längre fram ska hon! Det är helt otroligt vad klickerträning underlättar Glad

idaah
0

#15 Ja det kan jag hålla med om (om klickertränning) :)

Mvh Ida med djuren!