Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etiketttricks-aktivering
Läst 1032 ggr
[Zorita]
0

Komma vidare i träningen

Hej!

Jag har haft en liten ofrivillig sommarpaus från klickertränandet, men vill gärna komma igång igen. Problemet för mig är att det känns som att jag har fastnat lite. Just nu tränar jag bara med en av hundarna, Seth, som är väldigt smart och förstår klickern. Problemet är att han inte riktigt testar saker själv.

Jag har försökt lådleken osv men den var tråkig tills han åt upp lådan… Det är nästan som om han har en on/off knapp där "on" är på när han gör något han fattar och annars är det "off". Då lägger han sig ner och tröttnar oavsett vad jag försöker.

Har någon något tips om hur jag kan få igång honom?

Jag skulle också vilja lära honom att vara lite mer försiktig, några knep för det? Hans tass är lika stor som min knytnäve, och han har riktig kraft i den, samtidigt som han bits en del på lek. Så jag har svårt att lära in vanliga tricks som vacker tass och apport pga det.

Ps. förlåt för långt inlägg, jag har inte hittat klickerkkurser här där jag bor så jag får läsa mig till det mesta. Många frågor blir det lätt…

//Zorita

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är det du vill lära din hund?

[Zorita]
0

Just nu jobbar vi mycket på tricks, eftersom han verkar få mycket ut av det. Vill gärna lära saker som rulla runt/spela död och att plocka upp saker samt korsa tassarna. Jag kör även lite lydnad och det är han riktigt duktig på. Men vi fastnar lite när tålamodet tar slut och han lägger sig ner och stirrar rakt fram…

Och sen är det det där med att han är ganska våldsam i träning och lek. Vet inte om det är åldern eller så. Han är nog omkring 1,5-2 år gammal, är gammal gatuhund så vi vet inte riktigt.

Framför allt vill jag aktivera honom eftersom han har så mycket energi. Han följer ofta med på 10km joggingsturer med min sambo men är fortfarande full av energi efteråt…

[Zorita]
0

Ska väl också kanske tillägga att jag helst vill försöka få igång lite fri-shaping där vi båda är nybörjare. Än så länge kan han: sitt, ligg, krypa, buga, backa och snurra åt höger, Har jobbat lite på omvänd lockning och att stanna i position, och så är vi i grundstadiet till apport och fot =) Jag vill ge honom mer att jobba med, men just nu fastnar vi eller så slutar det med att mina armar är blåslagna…

Maja2
0

Klicka ner tassarna på marken, dvs att han inte hoppar, kan du ju jobba med.

Att han lägger sig ner och stirrar rakt fram, i vilka situationer gör han det?

När tar ditt tålamod slut? Jag menar, håller ni på för länge med en och samma grej utan paus?

Har du provat spår eller sök med honom… det brukar vara en bra grej för att bli av med energi, om det inte är så att han är överstimulerad och visar stress.

[Zorita]
0

Han tröttnar när han inte fattar vad jag vill att han ska göra. Jag lärde tex in att buga med frishaping, men om jag nu inte vill jobba med det blir han liksom lite sur för han inte får godis längre och stänger ner. Just där tar mitt tålamod också lite press för jag vet inte vad jag ska göra för att gå vidare.

Kanske är problemet att vi båda inte riktigt vet hur vi ska byta beteende och börja på något nytt, och hur vi sen ska bygga vidare på det.

Vi testade lite spår, men han for bara iväg för att nosa upp smådjur ;) Kanske ska testa lite mer med det. Som gammal gatuhund är han redan duktig på att leta upp sopsäckar…

Maja2
0

Jag har gått en viltspårskurs med en av mina gatuhundar :)  Det var kanon!

PetraKarin
0

Det låter som att du tränar för långa pass. Köra flera korta istället. Kanske med så lite som 10 klick, så att han alltid är motiverad att fortsätta när ni avslutar.

Och om han inte gillar shaping kan det vara för att du ställer för höga krav, det problemet har jag, klicka för minsta steg mot det du vill få fram, en blick på lådan, eller ett steg närmre oavsett om han gör det medvetet eller ej t.ex.

Och den andra hunden som du säger inte förstår klicket, hur har du försökt klicka in? Vad använder du för belöning?
För vissa räcker brödsmulor eller den vanliga maten men vissa behöver kokt lever eller en riktigt bra kamplek för att bli motiverade.

Har du läst något på canis.se ?
Jag älskar den sidan, inte nog med att de har fantastiska kurser som jag drömmer om att få gå. De har också massvis med toppenartiklar och videos.
De har även en gratis e-mailkurs i klickerträning.

[Zorita]
0

#7 Ja det kan nog vara det. Jag jobbade nog också för länge med samma moment, försöker köra flera olika och variera tricks med kontaktövningar osv. Nu när jag körde så i morse gick det mycket bättre!

Hund nr två funkar jättebra med "bra" och hon är ett riktigt matvrak så allt från vanliga maten till bröd fungerar bra. Men hon klarar inte av att testa nya saker, behöver mycket hjälp och har inte svarat på själva klicket som tecken på belöning lika bra som med ordet "bra". Mycket beror nog på att hon blev slagen av sin förra ägare och därför är lite mer försiktig. Hon blir också väldigt lätt stressad och då kanske det hjälper henne att jag använder min röst i stället.

Men för mig är det ok att köra med "bra" i stället och lura en massa så hon inte ska tycka det är läskigt. Hon har inte riktigt samma driv för att lära sig nya saker utan blir lätt stressad och svår att nå. Men med henne kör vi spårning, apport och hoppning då hon tycker det är det roligaste i världen =)

Går e-mail kursen på canis, den är verkligen super!

[Zorita]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men åh jag måste bara få berätta Skrattande

Jag har en liten fostervalp som bor hos oss tills hon fått alla sina valpvaccinationer, och henne testade jag klickerträna lite idag. Nu försökte jag verkligen frishejpa helt från början och ta det lugnt. Hör och häpna, valpen låg på bara några få välplacerade klicks! Nu tror jag att jag och Seth kan få lite bättre flyt i våra egna träningsrundor iom att jag själv lärt mig hur man börjar helt från början.

Här är en bild på lillan när hon sitter, det lärde hon sig från de andra storhundarna utan klicker.

reverse
0

The power of clicker! SkrattandeFlört

//Lina