Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 876 ggr
Verticalvein
0

Vad gör jag för fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hund som heter Melker som jag har klickat med sen han var kanske 9-10 veckor gammal. Jag har hela tiden bara väntat ut honom och låtit honom gissa vad det är jag vill att han ska göra och det funkade bra med ligg, sitt och att söka ögonkontakt.

Men så fort jag vill lära honom något annat så har jag fått hjälpa till och visat med handen. Jag har försökt att bara vänta ut honom tills han visar det beteendet som jag vill ha men då rullar han runt, lägger sig eller testar att sätta sig ett par gånger och gnäller för att han är frustrerad och ivrig. Sen gör han inget mer än så och efter ett tag tröttnar han och går iväg.

Han tycker verkligen att det är jättekul att träna och så fort jag tar fram klickern så blir han jätteglad och vill pussa på den och träna.

Hur ska jag få honom att förstå att han måste testa annat och inte bara växla mellan att ligga, sitta och rulla runt?

AnneN
0

Vad är det du vill att han ska göra?

Om du tex vill att han ska snurra så börja med att klicka för att han gör minsta lilla rörelse åt det håll du vill att han snurrar om det så bara är att han vrider huvudet några mm åt rätt håll.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Verticalvein
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Just nu håller jag på att försöka få honom att stänga in sig i buren själv :P

Jag har knytit fast ett rep i buren och just nu klickar jag så fort han nuddar det med nosen och det kan han klockrent, men sen om jag väntar lite så kanske han petar lite med tassen på det eller nuddar det med nosen igen men han tar aldrig tag i det. Vi har hållit på i en vecka med det här och kommer ingen vart.

Ska jag ta tag i trasan och leka lite med honom och belöna när han biter i den eller hur ska jag göra?

AnneN
0

#2 Om du vill att han ska  stänga genom att dra i snöret med munnen så kan det nog vara en idé att först lära han att greppa saker med munnen Glad

Tex genom att belöna då han greppar leksaker, tar trasan och har lite dragkamp med dig, sedan då han självmant tar trasan när den ligger på golvet, osv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Verticalvein
0

#3 Han älskar att ha dragkamp så det är nog inga problem att få honom att greppa den då :) Men kan jag låta trasan sitta kvar i buren då eller ska jag börja med att ha den på golvet?

[Zorita]
0

Jag har precis börjat försöka lära min Seth att greppa saker och hålla kvar dem, lite liknande det du vill. Canis har en väldigt bra vägledning som funkar för oss:

http://www.canis.no/ekurs/15-se-apportering.html

Hoppas länken funkar, det är en del av deras gratis klickerkurs via mail.

Än så länge är vi på att han håller fast i en hoprullad tidning, så framåt går det! Innan ville han helst bita sönder den, kasta den i luften eller dra dragkamp med den, men nu ligger den fint mellan tänderna utan att gå sönder.

Verticalvein
0

#5 Tack, ska kika lite på länken och se om jag kanske blir lite klokare :)