Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikett: allmänt-om-klickerträning
Läst 2039 ggr
Sehvrin
0

Besvärliga faser

Nu har jag ingen hund, utan bara en fundering:

Hundar kommer ju ibland in i mer eller mindre besvärliga faser, tex tonårstrots där de kan försöka ta över "flocken". Hur hanterar man de perioderna med hjälp av klickermetoden? Eller måste man gå över till mer handgripliga metoder då för att visa att den inte får göra så?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

caenum
0

A och O är förebyggande träning. Att redan från att hunden är liten belöna de sidor och beteenden som man önskar. Sedan när problem ändå uppstår så får man fokusera på vad man vill ha ISTÄLLET. Om hunden hoppar på en främling på gatan och ens mål är att den "inte ska hoppa" betyder ju faktistk det att alla andra beteenden är okej?! Att istället bita främligen i benet tillexempel. Sätt då istället kriteriet att "hunden ska stå med alla fyra tassar i backen för att få hälsa". Då har du nått konkret att träna på.

Ingen är mer än människa och få har tålamodet att Aldrig höja rösten, hrmm:a etc som är vanliga "uppmärksamhet/röstkorrigeringar", fokusera inte på när det går fel utan ta istället extra energi till att tänka ut hur ni ska förhindra att detta sker igen och träna på det önskvärda beteendet.

Tilläggas bör att går man in med korrigeringar i dessa faser så förstör man istället den relation som är på väg att byggas upp mellan hund och människa. Bygg tillit istället!! :)

http://4fota.se

Tokryck
0

Jag har aldrig träffat en hund som försökt "ta över flocken", däremot många understimulerade, stressade, missförstådda och dåligt tränade hundar.

Håller med caenum

reverse
0

I unghundsfasen behöver hunden tvärtom ännu mer förståelse och stöd, det är mycket som pågår i kroppen då. Hunden kan det man lär den, något "rätt och fel" eller trots existerar inte i deras begreppsvärld på det sättet. Har man redan från start ordentligt lärt in exempelvis positivt avbryt och att det är positivt laddat när man exempelvis tar tag i halsbandet som hunden har på sig, så är det också enkelt att avleda om olyckan är framme utan att alls ta till hot och obehag - för att därefter kunna adressera det man anser är icke önskvärt och träna in alternativa beteenden. Klickermetoden kan användas genom hela hundens liv, men få är så duktiga/har tålamod att de aldrig någonsin korrigerar felbeteenden och lägger till något obehag…

//Lina

[Zorita]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Just nu fostrar jag en valp som det "spökar" väldigt mycket för. Hennes skall är helt olidligt högt. Försöker ignorera och uppmuntra när det är tyst, men efter 10 minuter av oavbruten skällning mitt i mitt jobb slår det ibland slint och jag hyssjar henne.

Om vi skulle ha henne längre tror jag att jag skulle jobba lite hårdare med just detta. Men som det är ska vi lämna tillbaka henne till hundgården snart då vi inte har tid eller plats för en tredje hund (tar hand om henne tills hon är färdigvaccinerad).

Fast hon svarar bara på klickermetoden. Självklart tystnar hon när jag säger till, men det förhindrar henne ju inte från att börja igen. Med metoden ignorera och uppmuntra en stunds tystnad har hon blivit mycket mindre skällig på kort tid.

Tokryck
0

Jag ignorerar inte skall om det är mot dörre, mot andra hundar eller liknande. Jag bryter direkt, dock inte med korrigeringar. Jag tar bort hunden från det den vill skälla mot, in i ett annat rum om det är dörren. Om det är på en annan hund får han inte titta på hunden. När han tystnat får han komma ut igen eller titta på hunden igen och så får han godis om han fortsätter vara tyst. Allt går lugnt och stilla till, ingen stress eller arga toner.

tossig_
0

evoca har kommit in i "trotsåldern/spölåldern" och det är faktiskt rätt skönt. hon är rätt lugn jämfört med hennes mamma :P

när jag inte är hemma så hiottar hon på en massa skit, tar sopor, tuggar sönder saker osv. detta är inte alls kul :( speceillt inte om man är hemma 22.30 vissa kvällar :(

annars är hon lugn. jag har löst det hela med att ha henne i bur när jag jobbar. detta för att slippa så en massa saker söndertuggade. jag kan inte ha henne inständ i ett rum för då krafsar hon sönder dörrarna. jag har redan fått betala 3 st (1750 ST!!!) på gamla lgh så det är en ekonomisk fråga med. men det är även en trygghet eftersom hon kan få i sig olämpliga saker

med hennes mamma hjälpte inget med. där fick jag göra alfarullningar och det är inget jag gör på någon av mina hundar. däremot lägger jag ner evoca när hon blir för uppspelt, men det har ju helt andra orsaker  och har inte med att jag vill visa henne min dominans utan att få henne att bli lugn

jag låter evoca växa ur detta coh går just nu och väntar på löpet eftersom hon då kommer att lugna ner sig lite *längtar!!!* man kan inte göra så mycket annat

vet inte om det går att klickerträna bort… kan kan få en rebellisk tonåring att lyssna även om man lockar med något? det funkade inte på mej iallafall

reverse
0

Går absolut att träna bort med klickerträning. Klickerträning är inte att locka. Flört Loke får ordentliga tokryck med unghundskroppen. Detta är inget jag nödvändigtvis vill ha bort, utan det jag har funnit önskvärt är när han trots sina galenskaper tar kontakt med mig och numera kan jag direkt få kontakt när han sätter igång och få honom att sluta om jag vill. Utan någon form av tvång eller obehag, det är han som erbjudit detta och jag som fångat beteendet. Hans tokryck har blivit mildare och mildare och händer sällan numera.

Generellt skulle jag vilja säga att ju mer historia en hund bygger upp av ett beteende, desto svårare blir det att träna bort. (Exempelvis en lång historia av att skälla när det ringer på dörren). Adresserar man det på en gång, så att det inte kan bli förstärkt av sig självt och istället förstärker andra beteenden omkring dörrklockan som ringer, så slipper man "problembeteendet", eftersom det aldrig lönat sig, utan istället har man byggt en lång historia av att exempelvis gå och lägga sig i sin korg när dörrklockan ringer.

//Lina