Lära hunden buga
Någon som gjort det? Hur gick ni tillväga? 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använde en targetstick som jag förde ner mot golvet. Nu föll det sig så att Loke genast gick ner i en bugning, så jag klickade några gånger och kunde sedan ta bort targetpinnen. Men den ursprungliga planen var att jag skulle nöjt mig med små rörelser neråt med huvud och framkropp och sedan höjt kriterierna.
//Lina
#2 Låter klokt, ska prova det :)
Jag klickade för sänkt huvud, sedan för bakåtvikt, lade sedan ihop dessa två. Sedan klickade jag för mer och mer bakåt/nedåt rörelser.
Gjorde på samma sätt som när jag lärde in ligg, fast jag slutade höja kriteriera när hunden hade ner armbågarna.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Min Seth brukar sträcka sådär på sig när han tröttnar, så jag väntade bara ut honom för det. Men har fortfarande lite svårt att "avbryta" sträckningen så det inte blir till att han ligger ner. Han tröttnar fort och slutar försöka om han inte får det rätt på tre försök. Men det ska vi nog lösa med lite tålamod.
Jag fuskade
Höll en hand lätt under magen, vid bakbenen, och sa ligg första gången. Hon kunde bara ligga med frambenen. Sen andra gången när hon förstod hur hon skulle göra så ändrade jag till "buga". Efter 5 grr så behövde jag inte hålla under magen.
Hon är väldigt smart, så behöver oftast inte visa speciellt många ggr.
Anledningen till att jag höll under magen är att hon har oootrooligt lätt för ligg och slänger sig ner på marken innan man ens hunnit börja säga "L" .
När jag lärde Zingo det så hade jag en godis i ena handen, och andra handen höll jag lätt under hans mage. Förde sedan "godishanden" ner mot marken så att han följde efter med framkroppen, och vips så fattade han.
När jag skulle lära honom det hade jag inte börjat med klickerträning. Har nu märkt att han går ner i buga när han sträcker på sig, om jag hade klickertränat då jag lärde in buga hade jag nog klickat när han sträckte på sig på det sättet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag lärde in Thea med klicker, hon fattar snbbt vad men vill.. jag pekade på golvet o sa buga… när hon började då hon trodde att hon skulle ligga klickade jag.. vi tränade några gånger om dagen o tog endast 2-3 dagar att lära in helt