Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1039 ggr
Chilli10
0

Träningspass

Om du ska öva in ett trick, tex krypa, hur länge på ett ungefär tränar du? Hur många gånger per dag?

Är det bästa att bara köra en inlärning i taget eller kan man köra två/tre åt gånger? (Bara man inte kör dem på samma pass)

[Zorita]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är nyfiken så lägger in ett tassavtryck.

Jag lägger godisarna i små högar med ca. 10 i varje, och så leker vi emellan. Ibland är energin på topp och då kan vi köra igenom fler högar, ibland blir det bara två.

Varje hög är så en ny sak, som apportering, tricks och fot. Nån hög kan vara repetition på kommandon och så en annan ett nytt trick.

Jag kör ett pass på morgonen då Seth ska ha sin medicin, och gömmer pillren i korvbitar. Sen kör jag ett eller två till beroende på energi och tid.

Jag har fastnat lite på att han kan några tricks och de upprepar vi massvis, så jag vill också gärna veta hur ofta man ska träna på en viss sak. För ofta så tröttnar han, för sällan så glöms det bort. Så svårt…

AnneN
0

För mig beror träningspassens längd helt på hur fokuserad och arbetsvillig hunden är vid tillfället.

Är Velvet jätte fokuserad och arbetsglad den dagen så kan passet vara över 1 timme, men har hon en sådan dag där koncentrationen är låg så kan det istället bli 5 minuter

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Chilli10
0

#1 Det känns ju som en bra variant :)
Jag tänker dock mest på tricks hon inte kan ännu utan som är under inlärning. Inte sådant hon redan kan, då blir det ju lätt så att de tappar fokus om de inte behöver tänka så mkt skulle jag tro.

#2 OKey. Kör du samma sak hela tiden då? Typ tränar krypa hela tiden?

AnneN
0

#3 Under de korta passen så tränar jag bara en sak, men under de långa passen så varierar jag mellan att träna på det nya och träna sådant som hon redan kan för att hålla motivationen uppe.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Zorita]
0

# 3 ja, just nu har vi fastnat lite och kört för många repetitioner tror jag. Men nu kan han dem såpass att jag ska skippa dem framöver förutom kanske en eller ett par kommandon i slutet bara som reminder.

Chilli10
0

#4 Oki, ja det kan ju iofs vara bra att göra sådant också så att det blir variation samt för att hålla motivationen som du säher :)

#5 Okej vad roligt :)

Tokryck
0

Jag tränar i flera pass, kanske tre-fyra stycken med fem godisar i varje pass. Lek i pusen och samma moment i alla passen. Sen tar jag en längre paus och efter den kör vi något nytt. Så ser det ut om jag kör nya grejjer. Tränar jag sånt hon kan så kan jag byta efter några pass till något annat men oftast inte.

Har jag väl börjat träna ett pass med kommando så är alla pass med kommando för att minska förvirringen.