Trampa på musmatta
Håller just nu på att träna in "tramp på musmatta". Jag har alltså en musmatta på golvet som han ska lära sig att trampa på. Har tränat ganska mycket i 2 dar men jag vill att han ska ta i mer när han trampar och inte bara placera tassen på musmattan. Så hur tränar man in det?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Hm, när vi tränade in "tass på" som kommando så gjorde jag bara som "vanligt" dvs klickade när han satte tassen på. Ganska snabbt blev det väldigt tydliga tass-avtryck på locket, kuvertet, (min fot om inget annat fanns och han ville erbjuda ett beteende som han hoppas ska ge ett klick) 
Här om dagen tänkte jag klicka in "promenera genom rockring" (ska hoppa när han vuxit färdigt tänkte jag) och då försökte han köra "tass på" på den, he he…
Så jag tror att det kommer om ni kör på.
tjing
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#1 Okej :) får alltså vänta ut tills han trampar odentligt och vara lite snabbare med klickern så borde han fatta galoppen. Har inte lagt på ett kommando än.
Haha ja det är inte lätt :D man vill ju så gärna ha den där godisbiten.
Tack! Vi får fortsätta träna.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Ja, timingen tror jag är a och o, så att han verkligen fattar att det är för trampet han får godisen. Vi la på kommandot efter ett litet tag, men han erbjuder gärna den utan kommando också. Han är ju inte dummare än att han väljer det lättaste ;-)
Lycka till!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Det man kan göra är ju att inte belöna när han bara nuddar. Då lär han undra "varför klickar inte matte?" och försöka igen och igen. När han trampan så som du vill klicka o belöna. Till slut bör han förstå att det lönar sig att trampa mer ordentligt. Givetvis får man öka svårighetsgraden vartefter :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.