Stå/stanna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har tränat in kommandona sitt och ligg så att Seth stannar tills han får ett varsågod eller ett annat kommando. Men nu ska vi börja träna lite lydnad och då ska ju hunden stanna eller stå (vilket man nu väljer) tills man kommer tillbaka eller säger nåt annat. Hur har ni klickat in det?
Jag använde inte klickern när jag skulle lära in detta momentet..
Jag gjorde helt enkelt så att jag hade honom på fritt följ, sa "Stanna" plötsligt & satte handen framför honom (inte så att jag rörde vid honom,,, mer som en stopp-markering) och stannade ca ½ sekund. Då stannade han direkt, jag gick fram några steg och han fick jättemycket beröm. Sedan har jag bara efter hand utökat tiden han ska stå stilla.
Detta svaret var kanske inte relevant eftersom du vill använda klickern.. Min hund får så hög förväntan när jag klickerränar så vi har lite svårt för att klicka "lugna" moment som t.ex platsliggning och stanna kvar, då använder jag hellre rösten.
Nu vet jag ju ingenting om hur din hund är, men min hund är väldigt känslig för mina signaler så detta var lätt att lära.. det mesta kom liksom av sig själv.
Det finns säkert många bättre knep att lära hunden detta :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hm ja jag får testa! Jag har klickat in störningar så att han får ett klick om han stannar trots att jag exv kastar iväg en korv. Men omedvetet vet jag att jag satt upp ett pekfinger ibland, så jag kanske kan använda det som handen =)
http://www.klickerklok.se/blog/traningstips-12-hoppsta/ (här finns en film med)
Har inte själv gjort detta…än… Men jag har ju sett att det fungerar väldigt bra och eftersom jag själv alltid haft problem med inlärningen av just stå pga problem med kriterierna så tänkte jag ge mig på detta. Jag håller ju inte på med lydnad längre så det har inte känts som ett prioriterat ämne.
Medarbetare på westernridning.ifokus