Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etiketttricks-aktivering
Läst 1236 ggr
[Zorita]
0

Spela död/rulla runt

Jag försöker just nu lära min Seth att spela död/rulla runt, men vi har lite problem att komma vidare.

Jag klickar när han rör huvudet åt sidan, men efter flera dagars försök kommer han aldrig längre än att snegla åt sidan. Sen tröttnar han och lägger ner huvudet, även efter bara 3 klick. Godiset jag använder funkar väldigt bra till andra saker, men just detta fastnar vi på.

Han gillar att ligga på ryggen under lek osv, så tror inte han skulle ha problem med det egentligen. Han rullar fram och tillbaka på gräs, men tyvärr har vi inget ställe med gräs utan störningar eftersom vi bor i lägenhet.

Några tips på hur vi kan komma vidare?

reverse
0

Slutprodukten är att du vill att han ska lägga sig på rygg när han spelar död?

Har du testat att använda en target-stick? (Om han vet att följa en sådan). Om du har honom liggandes på sidan redan och använder target-pinnen för att föra hans huvud, så brukar även kroppen hänga med i det läget. Hur många steg som behövs varierar förstås från hund till hund.

Du kan ju också förstärka hans liggande på rygg när han leker eller du kliar honom på magen och så förstås, så blir han kanske mer benägen att vända magen upp i vädret. Flört

Och så kan du ju kanske även testa något annat godis som variation om det inte verkar smälla så högt i det fallet. Tröttnar han efter 3 klick så verkar det inte tillräckligt värt att jobba för i det här fallet.

//Lina