Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettbeteenden
Läst 3593 ggr
pius314
0

"valpens utvecklingsfaser"

Vi har en hund på 6 månader som är på väg in i könsmognad (börjar lyfta på benet ibland när han kissar). Han är ganska vimsig och är lite mer mopsig än för några veckor sen. Jag har googlat på utvecklingsfaser och tycker att det verkar som om alla kopierat samma grundtext och där står att de inte är mottagliga för att lära sig saker just nu… men har ni några egna erfarenheter om detta?

Han är ingen vatten-fantom och undviker helst även vattenpölar när vi går (eller ens att gå ut om det regnar). Nu har vi fått instruktioner att hålla honom i fotbad med svamp-shampoo i 10 minuter… He he, det är en utmaning. Jag har börjat att försöka klicka in att han sätter tassarna i en (tom) badbalja och vi har kommit till 2 tassar i (ibland ena baktassen men sen rejsar han ur baljan så det skramlar och då blir han rädd (brukar vara trygg med det mesta, men jag antar att han kommit in i spökåldern med…). Det går betydligt trögare än för några veckor sen, kan det ha att göra med åldern, eller är det bara att badbaljan är SÅ obehaglig? Vad tror ni?

tjing

• Tillräckligt bra är perfekt! -
reverse
0

Det är ju mycket annat som pågår i kroppen och knoppen när hormonerna börjar sprudla. Skrattande Inte har man tid att tänka på tricks då! Skämt åsido, de kan lära sig saker även i könsmognaden och spökåldern mm, man får bara räkna med att de plötsligt kan tyckas glömma allt och att man kan behöva ha ännu mer tålamod med vissa saker och inte bli irriterad över deras "dumheter". De behöver vårt tålamod och stöd mer än någonsin under den tiden.

Går det att kila fast baljan på något vis, så skramlandet uteblir om han far iväg? Det kan nog vara ett mycket obehagligt ljud för ett hundeöra.

//Lina

pius314
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för input. Glad

Vi har avancerat till första delmålet, alla fyra tassar i (tom) badbalja. Jag la en handduk under så den fick lite bättre grepp, och idag har vi tränat ute på gräset. Bifogar bildbevis på att han är så MODIG att han vågar sitta i baljan nu… hi hi. Det lär bli att börja om igen när det är lite vatten i baljan… Då lär det gå betydligt trögare… och TIO  minuter Förvånad (har planerat att köpa en grisknorr som jag håller och som han får gnaga på, den brukar vara ca 10-15 minuter. Men det gäller ju att vi kommer dit hän först…) NÅ ja trägen vinner!

Efter att han varit så duktig på förmiddagen har eftermiddagen varit minst sagt tålamodsprövande. Han hoppar upp och nappar åt sig saker som ungarna lagt ifrån sig på byråer eller så (tjata, tjata på dem med) och springer iväg som en oljad blixt. Han har två ben nergrävda på tomten som han oroligt går och flyttar titt som tätt och han har svårt att komma till ro. Vill helst gnaga på mina fötter men när jag försöker leka så tappar han koncentrationen efter två sekunder. När vi tar en promenad så ska han luuuuuukta överallt hela tiden. Så nog är det några hormoner i omlopp gissar jag.

Superbra påminnelse det där att ha ÄNNU mer tålamod och att inte bli irriterad, det är en fas. Det går över…

pius314
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för input. Glad

Vi har avancerat till första delmålet, alla fyra tassar i (tom) badbalja. Jag la en handduk under så den fick lite bättre grepp, och idag har vi tränat ute på gräset. Bifogar bildbevis på att han är så MODIG att han vågar sitta i baljan nu… hi hi. Det lär bli att börja om igen när det är lite vatten i baljan… Då lär det gå betydligt trögare… och TIO  minuter Förvånad (har planerat att köpa en grisknorr som jag håller och som han får gnaga på, den brukar vara ca 10-15 minuter. Men det gäller ju att vi kommer dit hän först…) NÅ ja trägen vinner!

Efter att han varit så duktig på förmiddagen har eftermiddagen varit minst sagt tålamodsprövande. Han hoppar upp och nappar åt sig saker som ungarna lagt ifrån sig på byråer eller så (tjata, tjata på dem med) och springer iväg som en oljad blixt. Han har två ben nergrävda på tomten som han oroligt går och flyttar titt som tätt och han har svårt att komma till ro. Vill helst gnaga på mina fötter men när jag försöker leka så tappar han koncentrationen efter två sekunder. När vi tar en promenad så ska han luuuuuukta överallt hela tiden. Så nog är det några hormoner i omlopp gissar jag.

Superbra påminnelse det där att ha ÄNNU mer tålamod och att inte bli irriterad, det är en fas. Det går över…