Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettbeteenden
Läst 3449 ggr
Banankaka320
2011-08-24 16:56
0

Klicka bort utfall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ska man klicka bort utfall? Min lilla rottis gör utfall mot människor och hundar som är och som beter lite annorlunda, det beror på osäkerhet och det tränar jag på. Men jag funderar på testa klicka bort det men förra gången jag testade så måste jag klickat fel för hon blev värre och trodde jag uppmuntrande att hon var "elak".

Ska man klicka precis när hon ser dem andra och inte reagerar? Hon börjar alltid tippa på tårna typ och reser svansen, jag bruka avbryta det och ge henne godis när hon slutar och börja ge mig uppmärksamhet … men hur lägger jag in klicket här? Kan jag klicka efteråt om hon skött sig?

Förra gången klickade jag typ försent, då hade hon redan höjt svansen och börjat tippa på tår. Ska jag kanske alltid använda klickern även när hon ser "vanliga" hundar och människor?

reverse
2011-08-24 17:24
0

Min egen hund blev en period mycket upphetsad vid åsynen av andra hundar, de kunde vara 40 meter bort, och han gjorde då utfall när han blev frustrerad över att han inte fick komma fram. Han gör fortfarande utfall ibland, men på korta avstånd och väldigt milda, det går lätt att få kontakt med honom igen, till skillnad från i början då han blev helt blockerad redan på det tidigare nämnda stora avståndet. Jag försökte med skvallerträning länge och väl, men det blev inte det lyckade resultat jag hoppades på, utan jag fick snarare en hund som skvallrade och sedan gjorde utfall, sedan skvallrade igen osv. Tungan ute Att klicka med själva klickerdosan var inte lämpligt för min hund i dessa lägen, för den i sig bidrog till att öka hans arousal-nivå. Själva klickermetodsprincipen går ju ändå att använda. För oss funkade det bättre att istället göra det till ett "titta på det där!"-spel, alltså jag började förstärka honom (med mycket högvärdiga belöningar som jag formligen tryckte in i munnen på honom eller lät regna framför nosen på honom) för att han slängde ett öga på en annan hund. Detta gjorde jag direkt, innan han hann bli upphetsad och sedan frustrerad. För det var ju för all del något jag fann önskvärt - att titta på andra hundar utan att göra utfall. Detta ledde till betydligt snabbare resultat för oss, vi kunde ganska snabbt minska avståndet till andra hundar och nu tittar han mycket på andra hundar, men utan att bli ett utfallsmonster. Tungan ute Nu känner jag att det kan bli lättare att börja träna på att istället ignorera andra hundar. Sedan behöver vi även jobba vidare på att han inte heller ska svara upp mot griniga hundar som själva gör utfall och morrar och har sig.

En väldigt lång historia för att säga att det kanske kan löna sig att inte använda själva klickerdosan, utan bara klickermetodsprincipen så att säga… Men om inte klickerdosan är särskild laddad för henne, så skulle jag nog klicka precis när hon tittar på en annan hund utan att ha börjat reagera. Direkt mycket godis och för all del klicka igen för att hon gör något annat än att tänka på hundar/mäniskor. Var en tuggummiautomat i början - hunden gör något du finner önskvärt och blir alltid belönad (hunden stoppar i en peng och får alltid ett tuggummi så att säga). Och tätt mellan belöningarna. Ta reda på avståndet som hon klarar av att lyckas på och börja där. Förväntningarna brukar byggas upp ganska snabbt så att det där med kontakt med dig kommer lite på köpet. "Aha, där är en annan hund, här finns möjlighet till godis! ¤blänga på matte¤ Var är godiset? Ser du inte att det är en hund där borta som jag tittade på??"

//Lina

Banankaka320
2011-08-24 17:27
0

Ja jag brukade kasta massa godis till henne innan men då åt hon dem och morrade och hostade upp allt och folk trodde att hon höll på kvävas xD

Just nu så ignorerar jag hennes beteende, men blir hon helt hysterisk och galen så tvingar jag henne att sitta ner och så ställer jag mig framför henne och klappar henne. Om jag har godis på mig så tvingar jag henne att göra trix för att ta uppmärksamheten och det har funkat ganska bra.

Sugiyama
2011-08-25 14:18
0

Kasta kanske inte är så bra, bättre att lugnt mata då. Håller med Lina i det hon skriver, så har jag också gjort.

Banankaka320
2011-08-25 15:06
0

Ja jag kastar inte längre :) Hon blev bara stressad av de

[Zorita]
2011-08-25 20:54
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min hund gjorde utfall innan som jag skrev i en massa trådar om på iFokus. Vet inte om det bara var jag eller något annat i hans huvud. Det gick så snabbt från att vara väldigt hemska utfall mot alla hundar till att titta på hunden utan att skälla och sedan titta på mig så jag vet inte riktigt vad som hände Flört

Jag "klickar" väldigt snabbt, med ett "bra" och sen trycker jag in godiset i munnen på honom. Tanken var att jag skulle ignorera utfall, men det behövdes inte. Fast jag använde stora godisar eller väldigt goda, så han behövde tugga lääänge tills hunden var borta eller nu små leverbitar.

Banankaka320
2011-08-25 21:03
0

#5 hm.. menar du att du liksom "matade" på hunden medans den var lugn då? :)

[Zorita]
2011-08-25 21:12
0

#6 Japp snabbt! Jag såg ju ofta hunden först så hade godisen redo. Jag bröt upp hm tuggstänger eller vad jag ska kalla det i stora bitar och gav så snart han såg hunden, och så fastnade han ju där i tuggandet i stället för att skälla Flört

[Zorita]
2011-08-25 21:14
0

Och så sa jag "bra" innan jag gav godiset eller typ medans, för att förtydliga Flört. Med två hundar använder jag inte klickern ute på promenad för händerna är fulla, men det kan man ju också göra.

Banankaka320
2011-08-25 21:21
0

#7 Kan ju testa det ngngång :D

Idag hände en konstig grej, när rottisen ser någon som är läskig så liksom skäller hon till sådär vaktigt och surt .. typ "Fuck off!". Idag så gick jag med båda mina hundar på första gången på länge, eftersom den lilla nakenfisen bruka få för sig att skrika på alla hon ser. 
Men idag så hade jag kommit ifrån morsans lägenhet och gick ut ur trappuppgången och då såg nakenfisen en "jätteläskig" gubbe och skrek på han, jag fyade henne och gick undan lite så han kunde komma förbi sen. Han frågade om det var farliga hundar och jag sa "Neej, den lilla hetsar upp den stora bara…" och då skällde Stina och VIFTADE PÅ SVANSEN. Det var som om hon kände människan. Sen gick människan förbi och Stina skällde igen, men inte typ "Fuck off" skall utan "Hej på dig" skall! :o

Jag har ingen aning om det beror på att jag pratade med gubben, (Han var ca 5m bort) eller om det var för nakenfisen också var där. Egentligen så borde nakenfisen ha stressat upp henne, men kan Stina (rottisen) blivit lite lugnare av hennes sällskap?

Och i helgen så ska jag passa en Bullmastiff, jag har planerat att min syster ska komma över och hålla i Stina i koppel och att jag håller i bullmastiffen. Sen låta dem se varandra och låta Stina få sina cpryck, och när hon lugnat ner sig komma närmare och närmare och sen om hon är lugn så får dem hälsa. Tror ni det låter som en bra ide?

[arlington]
2011-09-02 14:08
1

#9 Låter som en jättebra idé. :)
Efter att hon skällt färdigt kanske ni kan gå en bit tillsammans, och sedan låta dem hälsa? Det brukar vara lugnande.
Jag träffade en urtrevlig tjej igår med en hund, och min hund skällde först men vi stod och pratade och gick tillsammans en sväng. Min hund var jättetyst men drog som ett ånglok (för första gången känns min arm nästan halvt ur led! xD) eftersom hon var så till sig, sen fick de nosa på varandra och så gick vi vidare en bit ihop innan vi sade hejdå.
Jag tycker det är så roligt att hon får fler och fler hundvänner och att hon skäller mindre och mindre! Projekt avdramatisering ger resultat! :D
Hoppas bara att jag inte pladdrade sönder öronen på tjejen så att hon aldrig mer vill promenera med oss- jag var både pratsjuk och nervös deluxe för att jag har social fobi och hade just tagit en ny värktablett så jag var rädd för att spontantkräkas som är en läskig bieffekt. x'D

Ahja, lycka till! :D

Banankaka320
2011-09-02 14:33
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I helgen passade jag en bullmastiff, som också hade lite sociala problem sa ägaren, men det gick hur bra som helst!! :D

Ställde dem framför varandra och lät Stina så sitt cpryck och den andra hunden stod bara och tittade undan, sen fick Stina sniffa sen blev hon underlägsen typ och började slicka hunden på munnen hela tiden och så xD