Sitt fint
Jag har klickertränat med min lilla kille sen han var valp men jag har aldrig gjort det helt ordentligt utan hjälpt honom lite här och där men nu i veckan bestämde jag mig för att han ska få börja använda huvudet helt själv utan hjälper från mig och nu i kväll fick jag för mig att jag skulle börja.
Sagt och gjort, jag hämtar godis och klickern och så satte vi i gång.
Till en början så klickade jag och belönade hejvilt för vad som hellst han gjorde, enda kravet jag satte var att jag inte ville ha samma betende två gånger i följd.
Just som vi håller på så börjar grannen ovanför oss att flytta möbler eller något var på min hund tittar upp i taket *klick*
Hmm.. jag kanske ska lära honom att titta uppåt när jag säger det tänker jag och börjar att bara belöna när han sneglar/tittar upp i taket.
Men han är så fruktansvärt snabb så det ser ut som han nickar så jag bestämmer mig för att lära honom att nicka på komando ist.
Det håller i säkert 10 sekunder för sen börjar han lyfta framtassarna, helt plötsligt så har han lärt sig "sitt fint" som vi har tragglat jätte länge med fast med hjälper och nu gick det på två röda!
Inga fler hjälper här inte säger jag bara!
Ville bara skriva av mig lite :)
Plötsligt faller det bara på plats oftast.
Saker man kämpat med och slitit sitt hår över och man ger upp ett tag. Sedan tar upp det någon månad senare och plötsligt bara funkar det och sådär.
//Lina
Ja det känns verkligen super kul! :) Både han och jag är heltaggade till träningen nu och han har hunnit lista ut hur man snurrar nu också ^^
Tänk att man kan bli så stolt för så lite :)