Skall
Hur lärde du in kommandot "skall"?
Alltså att hunden ska skälla.
Våra rottisar skällde även på "Vad säger hunden i skogen?" Haha :D
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

Jag lärde Velvet "skall" genom att busa med henne så att hon började skälla och då hon skällde sa jag "skall" och belönade. Tog ca 15 minuter så kunde hon det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Varje gång hon skällde så sa jag "Skall". Men när jag säger skall på kommando så typ, får hon ett litet cpryck och gör ett busanfall och skäller … ibland morrar hon. Hon har nog uppfattat mitt kommando som "Någon kommer", eller "Skydda". >.<
Eftersom min ena hund inte skäller alls så har det varit svårt. Till slut kom jag på att gömma bollen bakom ryggen när jag satt i soffan med datorn. Freddie ville såklart ha sin boll och försökte på alla sätt och vis tills det kom ett litet frustrationsljud, då fick han bollen. Utifrån det har vi sedan jobbat och nu har han ett fint skall, nästa utmaning blir att han ska kunna sitta still och skälla också.
OKej, tack för era tips :)
Det kluriga är att Chilli nästan aldrig skäller. Undantag är när någon plingar på dörren, vid enstaka hundmöten (typ om den andra hunden skäller frenetiskt) och när hon "vaktar" o hör konstiga ljud typ utanför.
Så känns lite fel att belöna då? :P Kanske borde testa det som #3 nämner :)
#4 Du kan ju plinga, säga skall när hon skäller och belöna. (Plinga med öppen dörr så hon ändå ser att ingen är där.)
Jag gjorde så några gånger också, fast min vovve skäller inte hysterisk när någon kommer utan typ ett eller två skall. Om du tycker att det är okej att hunden skäller en eller två gånger så tycker jag du ska testa med att plinga och belöna :)
Min syrras pudel, när hon bodde här så brukade jag berömma när hon skällde på dörren och då skällde hon faktiskt mindre. :o
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Ja, man kanske skulle kunna göra så. Men känn som att risken är rätt stor för att hon kommer att skälla alltid när någon kommer o plingar på då. O det vill jag inte :P
Jag skulle absolut använda dörrklockan. Sen sätter du kommando på skällandet och att hon ska vara tyst så har du det problemet ur världen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Ja det ärju möjligt.
Men har hittat en nnan sak som får henne att källa. Att man typ gör så att en gummisnodd låter. Blev helt paff när hon skällde första gången av det :P Och nu försöker jag sätta kommando på det :)
Ja det enklaste är att fånga något i vardagen som hunden gör av sig själv.