Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettbeteenden
Läst 953 ggr
[oskuldast]
0

Rädd för targetsticken

Min lilla mes är rädd för targetsticken och springer iväg med svansen mellan benen när den kommer nära haha ^^

Någon som har förslag på självförtroendeövningar eller liknande, eller saker i allmänhet bara? Han är väldigt rädd för andra saker också, hårtorken går han inte nära kan jag ju säga haha :)

Skulle gärna vilja ha förslag på hur man gör träningen roligare, har märkt att han gillar när jag rör mig med honom iställer för att bara sitta still och ge komandon. :p

Kan tillägga att han är en chihuahua/papillon blandis på 4 månader:)

reverse
0

Aww, stackarn. Har han någon dålig erfarenhet av targetpinnen, eller har han "tagit det säkra före det osäkra" från början så att säga? Hur är det om du bara lägger den på golvet, vågar han titta på den då eller gå fram till den (interagera med den över huvud taget)? Du kan ju klicka/belöna honom för små steg mot targetpinnen på golvet till att börja med, även om det kanske innebär att börja vid ett ögonkast. Att få det att bli hans idé att närma sig pinnen och eftersom det ges förstärkning kan det ge en självförtroendeboost att ¤överleva¤ den läskiga pinnen utan att det händer något. Tungan ute

Du kan ju också testa att byta till en annan pinne och testa om det är lika laddat, om denna är omöjlig. Kanske bara en vanlig blompinne som du sedan sätter en flörtkula på eller liknande och lägger på golvet för honom att undersöka (och givetvis är belöningen riklig om han är tuff).

//Lina

[oskuldast]
0

Han har nosat på en en gång, sen sprang han direkt iväg med svansen mellan benen.

Den är inte lika läskig när den inte svävar i luften så att säga haha :) så han vågar mer när den ligger still på marken.

Ska testa att klicka för små steg, kan bli tålamodsträning för mig själv med :D
Har letat upp en pinne och flörtkula nu på vinden så ska se om han vill kolla vad det är för något :)

[Zorita]
0

Min tik är rädd för pinnar, så med henne har jag valt att bara använda händerna. Men detta för att hon blivit slagen med pinnar innan, så jag tycker inte hon ska behöva bli rädd på träningen Rynkar på näsan

Annars tror jag det bara är tålamod som gäller, ha den framme mycket och kanske använda lek som belöning så humöret är på topp. Belöna små steg och låt den ligga i början. Sen rör händerna långsamt mot den och klicka för att han är modig när din hand rör pinnen, klicka när den lyfts osv.