Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1501 ggr
[Agilityvovven]
0

Tasstarget, hjälp...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Började  träna tass-target med min ena hund Klara idag.

Är visserligen första gången vi tränade det, så man kan ju inte ha så höga krav, men jag funderar på om jag använder fel metod.

När jag lärde in vår andra hund, Zingo, tasstargeten gick jag fot med honom fram till tasstargeten, behövdes ca 5 klick och sedan förstod han det.

Testade först att göra så med Klara idag. Antingen gick hon så fort att hon inte nuddade targeten, och när hon väl nuddade den förstod hon inte att klicket hade med targerten att göra. Testade då att sakta ner henne när vi närmade oss targeten vilket istället gjorde att hon la sig ner… 

Lite senare idag testade jag att ha henne sittande, och flytta hennes tass till targeten, vilket inte heller fungerade. Hon visar inget intresse för targeten, nosar inte på den eller liknande, utan är bara fixerad vid klickern, mig & belöningen.

Är det någon som har några tips? Gör jag helt fel, eller ska jag bara låta det ta tid?

Kan tillägga att jag som target använder ett korkunderlägg som man har till kastruller.  

Tacksam för svar! Glad

AnneN
0

Då jag lärt in tasstarget har jag satt mig på golvet med hunden mitt emot mig och targeten bara ca 1-2 dm framför hundens tassar.

Sedan har jag väntat ut hunden tills hon visat minsta intresse mot targetens håll och klickat/belönat för det och sedan sakta i hundens takt ökat kraven från att snegla mot den till att på något sätt röra sig mot targetens håll, osv.

En del hundar tar det längre tid och kortare steg för, medan andra fattar direkt och man kan gå lite snabbare fram.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ahlbergaren
0

Jag har gjort som #1. Suttit ner på golvet, lagt targeten framför mig och väntat på att hunden ska trampa på den. Det gick väldigt fort för honom att lära sig, så jag har inte behövt dela upp det i små steg.

Blev lite insprierad nu och ska försöka lära vår gamla Golden tasstarget ikväll :P Hon är nog världens mest oklickersmarta hund… kan skriva sen hur jag gick tillväga ^^

Står det helt still för länge kan du ju prova att röra dig runt targeten och hoppas på att hunden råkar trampa på den :)

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Med en av mina hundar gick det superlätt, la targeten på golvet, hon fattade direkt att det hade nåt med den att göra, så det gick snabbt.

En av mina andra hundar gjorde som din hund TS, tittade på mig helt fokuserat hur länge som helst, och brydde sig inte ett smack om musmattan jag hade som target. Till slut tog jag upp den och höll den en bit upp från golvet, och DÅ funkade det på nån minut.  När hon fattat att hon skulle trycka med tassen mot den, la jag ner den på golvet, och då trampade hon på den direkt :)