Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1128 ggr
paronskrutten
2011-09-22 12:44
0

Klick + belöning

Har ett litet problem. Vi har ganska nyligen tagit hem en rumänsk gatuhund. Jag har klickat in honom på godis. Hur går man över från godis till annan form av belöning? Han är svår att få igång att leka, men lite klappar eller nåt, man vill ju inte proppa honom full med ost :)

Helena

reverse
2011-09-22 19:32
0

Finner han inte lek belönande så är det ingen belöning. Tungan ute Det är på gott och ont individen som bestämmer vad som är belönande. Jag har träffat ytterst få djur som tycker att några klappar är bra lön för mödan. De flesta hundar går att motivera med någon form av ätbart gott (sedan är det ju också väldigt praktiskt för människan, eftersom det går snabbt att ge hunden och sedan fortsätta jobba) och ett stort antal hundar uppskattar också att få kampa om en trasa några sekunder eller springa efter en boll som belöning. Man får ta reda på vad ens hund "tänder" på. Men belöningsgodis ska vara väldigt små munsbitar för att undvika "proppareffekt". Flört

Men egentligen kan alltså vad som helst vara en belöning om hunden tycker att det är belönande. Alltså kan det vara en mycket stor belöning att till exempel få gå och lukta på en tikfläck för en hanhund. Men det är ju som sagt ganska svårt för oss att ha med oss så att säga…

//Lina

Maja2
2011-09-23 08:47
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gör så med mina tre hundar att klicker betyder ALLTID godis. Men klickern använder jag bara medans jag lär in nåt, sen när de lärt sig vad jag nu vill lära dem, då stoppar jag bort klickern, och DÅ kan ex. lek vara belöningen.

Två av mina tre hundar fick jag Lära att leka, de kommer från spanien, är fd gatuhundar. Nu när de uppskattar lek så leker de gärna :)

Lycka till!

paronskrutten
2011-09-26 23:14
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gjorde du för att lära in lek? :)

Helena

Maja2
2011-09-26 23:22
0

jag tog några grejjer jag avsatt som leksaker, en boll , en mjuk leksak i form av ett ben, samt en kamptrasa. När de visar intresse för nåt av dem så har jag belönat med mat. Efter några gånger så har jag kastat leksaken de visat mest intresse för, och belönat när de jagat efter. Efter några gånger så har de självmant tagit tag i en leksak, vilket jag belönat, och efter ett tag så har de lekt utav bara attan :)

paronskrutten
2011-09-26 23:54
0

Hur lång tid tog det ungefär? :)

Helena

Maja2
2011-09-27 08:13
0

Det tog inte lång tid alls, ett par veckor

pius314
2011-09-27 09:05
0

För oss är också godis den enda belöningen vid inlärning. var på en kurs där några hade med sig tjocka korvar som de gav 3 cm stora bitar som belöning… Hunden kräktes…

jag skivar tex en hotdog i mm-tjocka skivor, eller håller en köttbulle som han får gnaga av en liten flisa på, eller gör kuber med blodpudding som är 0,5x0,5x0,5 cm stora. Då blir det inte så fasligt mycket varje träningspass. Sen brukar jag tänka bort ungefär den mängden jag gett som belöning när jag ger mat om det blivit mycket någon dag.

lycka till :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -