Skäms
Vilket är bästa sättet att lära in skäms på?
Alltså att hunden ska lägga tassen över nosen.
Hur gjorde du? :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Lite OT kanske, men jag kände till en hund som gjorde så, dock bara om hans husse fes, haha 
Det var liksom inlärt hos honom på något sätt, till slut tillsatte dom klicker, så han lärde sig det, men för att träna in det till en början så krävdes det att hussen fes varje gång!
Det var en riktigt rolig hund faktiskt, vet inte hur han kunde börja göra det heller 
Använd klicker,
Helper/"fusker" (använd högst tre ggr): trä koppelöglan över nosen å klicka när hunden tar bort den med tassen..
hinner inte skriva mer än så nu annars kan du söka på youtube, finns massa bra instruktionsvideos.
#1 Haha, det var ju lite kul ;)
#2 Ja klicker änvänder jag, hade inte skrivit på ett klickerforum annars ;) Har testat liknande, men hon förknippar den bara med föremålet som jag tagit runt nosen :P
Ska kolla youtube :D
Du kan testa att sätta en liten bit tejp på nosen (ingen jätteklistrande förstås!) på den sida om nosen som du vill att hunden ska använda tassen. Hunden kommer högst sannolikt att försöka få bort tejpbiten med hjälp av tassen. Ta bort och sätt tillbaka tejpbiten mellan varje gång. Snabbt fasar du bort själva tejpbiten och bara nuddar nosen där som om du skulle ha satt dit tejpbiten. Troligtvis kommer din hund utföra samma rörelse som innan, annars får man gå tillbaka ett steg. Du kan sedan testa att inte göra något och se om din hund har uppfattat rörelsen du är ute efter.
//Lina
#4 Det lät ju bra, det ska jag testa :D tack!
#6 Haha, lätt hänt ;)
Jag lärde min genom att blåsa i ansiktet på honom. :P Fast han brukar inte hålla kvar tassen utan slänger bara tassarna över huvudet lite snabbt haha.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg