Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 981 ggr
LOLslashFREAK
0

Klickerträna salamander?

Hej där!

Som många vet går det ju klickerträna fiskar med hjälp av ljus istället för klickljud. Tror ni att det fungerar med salamandrar? Jag har två stycken och den ena är väldigt glupsk och sprallig. Skrattande

Är det någon som kanske har provat eller tips på något som salamandrar tycker är väldigt gott och lättfångat?

Galenpanna

PetraKarin
0

Vad kul att du vill träna ett lite annorlunda djur! 
Jag vet inte hur det är med salamandrars hörsel men om den inte är jättebra kanske laserlampa på dem är jättebra.

Jag har en lärare som har disputerat på ryggradsdjurs färgsyn och ett av de djuren hon undersökte var geckos.
Hon tyckte de var svåra att träna dock men det går! Hon använde inte klicker men positiv förstärkning med syrsor doppade i vatten och satta på en tandpetare som belöning (och syrsor doppade i saltlösning som "fel val").

Här finns mer om henne och artiklar om forskningen på geckos:
http://cms.ifm.liu.se/biology/zoology/applied_ethology/group_members/lina-roth/

LOLslashFREAK
0

#1 Ja jag tänkte att det kan ju vara kul att testa i varje fall. Laserlampa kanske inte är bra om den kommer i ögonen på dem, som för oss.

Men tack för tipset och jag ska kolla upp din länk på en gång! :D

Galenpanna

PetraKarin
0

#2 Nej man ska inte lysa rätt i ögonen utan bredvid, de ser ju det ändå.

Kolla runt lite på forumet, bland de senaste trådarna finns filmer på både hundar och fiskar som tränas med laserlampa.

LOLslashFREAK
0

#3 Ja då det ska jag göra :)

Galenpanna