Snabbare
Hur tränar man hunden att lägga sig/sätta sig direkt när man ger kommando? Alltså snabbare? Just nu hinner det gå några sekunder.
Just nu kör jag ju med enbart kommandon. Ska jag ta fram klickern igen och klicka precis innan hunden sätter sig? Eller hur gör man?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Ja det kan vara ett bra sätt. Att köra ett klickerpass med frivilliga sättanden/lägganden och aktiv belöning så kanske sitta/ligga blir mer värt för honom sen.
Ett annat sätt kan vara att låta belöning utebli om han är för långsam, likt extinction för att se om han försöker mer då. Men risken är ju samtidigt att han istället förlorar intresset helt.
Extinciton fungerar inte alltid, vissa hundar behöver belöning med jämna mellanrum för att bli bekräftade.
Jag skulle nog testa först att hålla inne med belöning och utnyttja hundens frustration som oftast uppstår då.
En annan sak som kan funka är att träna när hunden är lite uppe i varv, pigg och vaken och inte sugen på att ta det lugnt så att säga. Loke hade snigellägganden också ett tag och då började jag öva ligg på nytt i samband med utfodringen på kvällen, då han brukar bli lite extra förväntansfull över den "dignande" matskålen. Jag stimmade upp honom lite extra till och med, genom att använda busröst och hoppa runt lite själv och säga saker exalterat, typ "Ska det bli gott med mat?" "Vill du ha maten??" osv.
Eftersom jag gick och höll i matskålen betydligt längre än vanligt blev han ganska så frustrerad, så när jag då sade ett "ligg" så dunsade han i backen med en väldig fart. Blev korta, intensiva sådana pass, då jag bara krävde ett par lägganden (han fick ett smakprov ur matskålen som belöning) innan han till slut fick varsågod att ge sig på hela matskålen.
//Lina
Tack för svaren! 
kankse bara klicka när den gör fort
för om du inte klickar tor jag att den tänker efter vad man ska göra men jag vet ej :P
jag använde leksak istället för godis, när jag skulle få upp lite fart på sättandet på den av mina hundar jag ska tävla med. Just för att få upp lite fart i kroppen :)
#5 Okej ska testa det :)
Jag har samma problem. Min lägger sig extremt segt och lite motvilligt ibland. Har börjat träna det vid mattags för då är hon mer "på tårna" och lägger sig snabbare. :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#7 Jag också, och då lägger han sig faktiskt snabbare. Så det är ett bra sätt :)