Klickerträna ej helt tam katt?
Hej!
Jag tycker det här med klickerträning verkar jättespännande, men är totalt nybörjare på det.
Jag är stödhem åt två mer eller mindre skygga katter och jag undrar om ni tycker att det är en bra idé att försöka klickerträna dem?
Går det klickerträna djur som är skygga/inte bryr sig om människor så mycket?
Ja det kan ju vara en jättebra idé. Kanske kan vara användbart för att träna hantering senare.
Emily Larlham klickertränar shelterhundar och andra hundar som behöver lära sig att lita på människor och tåla hantering som de tycker är obehagligt.
Kolla hennes hemsida http://www.dogmantics.com/Dogmantics/Home.html
Det kan i alla fall inte skada att prova. Här står det lite om att klicka förvildade katter.
//Lina
Funderar lite på hur jag ska hantera att de är två, särskilt nu när jag håller på att klicka in dem?
Jag bor i en etta på 28 kvm, så jag kan ju inte träna enskilt med dem.
Igår (första dagen jag klickertränade) så passade jag på att träna när den andra katten låg och sov. Men det är ju lätt hänt att den katten tycker att den ska få vara med också: Det serveras ju godis.
Att ha två olika klickerljud verkar inte vara nåt alternativ, då jag hade tillräckligt svårt att hitta en klicker som hade ljud som var mjukt nog och katterna tycker ändå att den är lite läskig.
#3 Hm, jag hade tänkt föreslå att ha två olika ljud. Men du behöver ju inte snöa in dig på klick. Bara det är två olika korta, tydliga ljud.
Har du klickat in den ena katten med en mjuk klicker?
I så fall kanske du kan klicka in den andra katten med en plinga, mjuk visselpipa eller liknande.
En till fundering: Den ena katten får jag inte röra vid alls så för att träna att kontakt med mig inte är farlig brukar jag sticka fram handen mot henne och när hon luktar tar jag bort den.
Vad jag funderar på är mo detta verkligen är i linje med klickerfilosofin, för är det inte en negativ belöning?
Jag vill inte använda klickern i det läget just nu, då hon fortfarande är lite hoppig för den, särskilt om hon är på sin vakt (vilket hon är om hon nosar på mig)
Jo det är lite emot klickerfilosofin.
Men för att belöna att när hon luktar behöver du ju inte klicka. Du kan säga ett mjukt bra istället eller ge godis direkt. Det blir ändå klickerträning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En liten uppdatering med hur det går:
Jag har inte klickertränat katterna systematiskt, men den ena, tamare katten kan typ tasstarget.
Den andra katten kan jag klappa med en fjädervippa, men inte riktigt med handen ännu, så nu testar jag klickerträning för att hon ska acceptera handen.
Jag filmade träningen för ett par dagar sen, då hon låg på ett lämligt ställe för filmandet. Tyvärr blev det en ganska dålig träning, även om hon var duktig. Jag klickade nämligen väldigt ofta lite, lite för sent och därmed belönade det skygga beteendet
Men jag är fortfarande nybörjare och Semlan verkade fatta vad jag ville (vi hade gjort samma sak ett par gånger tidigare).
#7 Har du testat att ge godiset från handen istället? Kanske kan få henne att gilla handen lite mer? :)
#8 När jag klickertränar gör jag oftast inte det, eftersom jag vill ta bort all press från henne som belöning också, utöver godiset.
Men jag ger henne godis från handen när vi inte tränar. Tack för tipset 
Vi har ju kommit en bit längre nu och hon tycker det är skönt att bli klappad, men fortfarande ganska läskigt.
Träningen med den andra katten går också framåt, men där fokuserar jag mest på trick. Hon kan tass-target (och kan generalisera), lyfta/vinka med vänstertassen och nästan nostarget. Ska förska få in ligg och "tass i hand" nu den kommande tiden.
Här är en blogg-post om hur det går med klickerträningen av mina katter just nu. Fokus är väl mest på Nalla, för det är hon som kan flest trick och går mest framåt just nu