Min hund fattar inte
Jag tror min hund är allmänt trög. I alla fall har jag försökt klickerträna honom hur länge som helst, jättemycket. Precis som man ska göra också. Klicka - ge godis. Klicka - ge godis. Ja och det kan jag hålla på med hur länge som helst, för han blir inte klokare av det.
När jag hållit på ett tag så testar jag med att klicka utan att ge godis och vänta på respons, men han bryr sig inte alls, han gör inget märkvärdigt. Hur kan det komma sig? Finns det fler sätt att märka när en hund förstår?
Klicker kanske inte helt enkelt passar på honom. Alla hundar passar det inte på :)
Så det handlar inte om att han inte fattar, utan att han tycker inte han vinner någonting på det eller inte tycker det är skoj, tror jag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur klickar du och ger godis? Ett vanligt misstag är att man klickar och ger godis samtidigt. Klicket ska komma först och strax efter ska belöning komma.
Och vad är det för belöning? Finns det inget värde i belöningen, så är det ingen belöning för hunden och då finns det heller ingen förväntan. Så det ska vara något riktigt gott.
//Lina