Vila
Hur gör ni med vila? När slutar ni träningspasset? Låter ni era djur slippa träningen någon dag ibland?
Jag är fortfarande ganska nybörjare med klickerträning, och både katten och jag tycker att det är kul. Sedan jag började träna regelbundet har jag tränat varje dag, två till tre gånger per dag (förutom de dagar då jag varit iväg). Ofta avbryter jag passet när katten tröttnar (ibland tidigare). Borde jag avbryta tidigare och sätta nån gräns för hur länge? Kan ju tillägga att hon tröttnar ibland när hon tycker att jag ber om något för svårt eller för läskigt och då brukar jag avsluta med ett av hennes favorittrick.
Det bästa är att avsluta "på topp", innan djuret har hunnit tröttna. Om inte annat just för att själva träningen ska gå framåt och man inte måste nöja sig med att sänka krav för att djuret hunnit tröttna på passet. Generellt tar jag fram 10-30 godbitar (beroende på vad vi ska träna och hur pigg min hund verkar försöker jag avgöra en bra mängd) och kör tills de är slut, sedan blir det en paus. Den behöver inte vara så lång, men bara att djuret får rensa huvudet lite med något annat som det själv bestämmer - lukta runt lite, tvätta sig en stund, gå in i ett annat rum…
Annars är ju träningen kul i sig, så jag ser ingen anledning att låta bli att träna bara för att. När det kommer till små tricks och annat hemmavid alltså, då passen är ganska korta och det sällan är ¤explosiv¤ träning. Tränar vi in lydnadsmoment, agilityhinder osv (vilket ju oftast handlar om några timmars träning åt gången på klubben eller liknande, även om det är med småpauser) behöver min hund vilodagar, skulle jag drilla honom med sådant varje dag skulle jag bara få ett stressknippe… Så sådant gör vi bara ett par dagar i veckan. Men lite trickträning hemma, klicka och belöna bra val ute på promenaderna (tex ögonkontakt med mig istället för att slänga sig efter en hare i kopplet) gör jag i princip varje dag.
Ibland är man ju dock ivrig när man tränar och kan just hålla på för länge så djuret hinner tröttna och det bästa man kan göra då är just att avsluta så att djuret lyckas och man bibehåller känslan av att det är kul och givande att träna, så man inte bara avbryter och djuret istället kan känna sig bestraffat.
//Lina

Vi tränar ca en kvart och då kör vi ett beteende ca fem rep med lek emellan.
Ofta tränar jag när jag stryker så då stryker jag ett plagg, kör fem rep, stryker ett till tre plagg och kör fem nya rep.
Perfekt att förena nytta med nöje och då blir strykningen gjord och jag får min belöning att träna hund. 
Tror det är bra att du kör ett trick som hon gillar på slutet, samt att försöka avsluta innan hon tröttnar. Sen finns det ju tricket eller vad man ska säga, att avsluta med något eeeextra gott, då kanske hon vill fortsätta tills detta kommer fram?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus