Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1052 ggr
leemland
0

Hur ska jag göra?

Hejsan,

Vill börja med att säga: Kul sida :) Har själv klickertränat vår ena hund, men har tappat intresset lite :(

Men nu är det inte därför jag skriver :P Jag undrar hur jag "lättast" lär en 13månaders hund klickerträning? Hon kan nästan inte dom enklaste kommandon utan klickern ens. (ursäkta hur jag skriver och formulerar) Jag har försökt träna henne med jag blir så lätt irriterad när det inte funkar.

Så hur gör jag det lättast? Och hur mycket tid lägger ni på era träningar?? :) Hoppas ni har några bra tips :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

PetraKarin
0

Hmm, svårt att svara när jag inte iktigt förstår vad du menar. 
Hur då kan inte de enklaste kommandon utan klicker? Klickern ska du använda som belöningssignal, inte som signal för att utföra ett beteende eller liknande.

Mina rena klickerpass då jag försöker köra ett gäng repetitoner med bra flow (jag är snabb med klick och belöning och hunden upprepar beteendet direkt efter belöning kommit) på ett specifikt moment är någon minut, kanske 2-10 klick. Ibland kan jag köra ett sådant pass och sedan göra något annat, ibland en lekpaus och sedan ett pass till, ibland en lekpaus och sedan byter vi beteende att träna på. 
Jag försöker köra ett par pass om dagen men ibland blir det mer sällan, någon gång i veckan.

Ibland åker jag iväg på kurs eller tränar på klubben och dylikt och då blir det så klart längre träningspass men jag försöker ändå pausa mycket. Då ofta med lek, kontatkövningar och avslappningsövningar. Jag vil ju att min hund ska kunna pausa helt då och då men tyvärr kan hon inte alltid det i spännande och/eller stressiga miljöer.

Jag använder även klickern för skvallerträning/motbetingning och kontakt på promenader och i miljöträning och då klickar jag när det passar bra. Inte helt utan riktlinjer men det är lite svårt att förklara kort här eftersom jag anpassar efter situation, svårigheter och dagsform.

Såå, jag inser att det här inte var något klart svar på hur mycket tid jag lägger på träning men jag är inte såpass strukturerad att jag har något svar på det heller. Jag jobbar på att bli bättre på den biten med ;)

leemland
0

Det jag menar är att Ä(hunden) inte fått någon träning innan. Hon är en omplaceringshund. Hon kan nästan inte sitt eller ligg ens. Det har däremot börjat komma nu.

Okej, då är du rätt så på med trängingen endå :) Mycket mer än mig/oss :P

Har lite svårt att föklara hur jag menar :P  Men får väl ta mig i kragen och börja träna riktigt med båda..

Men tack för svaret.. :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

PetraKarin
0

#2 Nej det skulle jag inte vilja säga att jag är, jag är än så länge ganska dålig på att hålla på struktur och regelbundenhet.

Om det är komma igång och klicka in som är svårt tycker jag att duska köra på canis e-postkurs :) 
http://www.canis.se/?lang=se 
Du hittar formuläret lite till höger alldels under den gula menybaren. På canis.se finns även många bra artiklar att läsa och videos att kolla på. 
Har du läst artiklarna vi har här på sajten? T.ex de här: http://klickertraning.ifokus.se/articles/4da83a8888f4726eb900184e-vad-ar-klickertraning?articles-1 
http://klickertraning.ifokus.se/articles/4dbd993f88f4725bdf00049b-premacks-princip?articles-1 
http://klickertraning.ifokus.se/articles/4db323d2d4ebea0c060022f8-olika-hjalpmedel?articles-1

leemland
0

Okej, tack. :) Ska kolla de nu under helgen :)

Har nog egentligen glömt lite att det är ett belöningssystem och inget annat .. :P Aja tack för länkarna :) Har hittat en blogg där dom klickertränar sina hundar, får försöka leta upp den igen :P

/ J