Tandkontroll
Trots att jag hållit på med klickerträning i massor utav år, och klickar hundarna minst en timme om dagen så upphör jag aldrig att förvånas över hur fantastiskt det är.
Inspirerad av en film från Orsa Björnpark håller jag nu på att lära Fridolf (BC, 4½ månad gammal, se bilden) "tandvisning". Det är första frishejpade tricket där han ska använda munnen till något annat än apportering, så jag misstänkte att första passen skulle gå åt till att få honom att komma på att han kan gapa över luft.
Tre pass á 3 minuter senare så har vi klarat av grundposition (sittande vänd mot mig), blickfokus (se mig i ögonen), kroppsdelsfokus (munnen), rörelse (inte bara slicka och jamsa, utan gapa) och viss uthållighet (gapa och hålla munnen öppen mer än fyra sekunder)!
Jag frishejapde helt och hållet, dvs inget lockande, inga targets och inga som helst ledtrådar utöver själva klicket och påföljande belöning. Eftersom jag började med att klicka för spontana sättanden framför mig, så blev det snabbt lägen att klicka för att han slickade sig om munnen (efter föregående godis). Behövde göra detta tre gånger för att han skulle börja se fundersam ut och "tänka på munnen"(ett fantastiskt ögonblick i all djurträning - när de tvingas bli fullt medvetna om kroppsdelar/rörelser som de annars utför rent reflexmässigt!). Jag förstärkte då alla tendenser han gjorde att fokusera på sin mun, och sen gick det fort att renodla det som var önskvärt, i det här fallet att han släppte ner hakan utan att slafsa runt med tungan eller låta.
Tror ni vi hinner förädla och befästa till den grad att vi kan impa på veterinären i mitten av veckan, genom att snällt gapa själva och tolerera petande i munnen vid tandundersökningen?;)
Åh vad roligt! Och vilken bra idé! Ja med dom framstegen tror jag asbolut ni kan komma dit, men det svåraste är ju alltid att hitta en figurant som motsvarar veterniären, det är ju inte samma sak när matte gräver i munnen som när en främmande gör det.
Min är inte så förtjust att bli petad inuti munnen så jag kanske borde använda din idé!