Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1174 ggr
Cindy
0

Har börjat klicka in en av katterna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har äntligen fått tummen ur och ska börja klickerträna tre av mina fyra katter. Jag börjar med min halvskyggis Sigma som är i störst behov av stärkt självförtroende.

Ikväll har jag bara klickat in henne litegrann. Normalt sett vill hon bara ha en eller två godisar när de erbjuds, men nu hade hon kunnat sluka hela påsen! Kul att hon är lika taggad som mig på klickeriet :-)

Nån timma senare låg hon och sov bakom gardinerna i fönstret. Min kille gjorde då klickande ljud med en tändare ute i köket (han skulle sätta på gasspisen och tändaren strulade). Två sekunder senare stack en yrvaken Sigma fram huvudet från bakom gardinen och hoppade upp till mig vid TVn utan att tveka. Så jag antar att poletten redan trillat ner!

Jag hoppas att jag gjorde rätt som inte slängde mig efter godispåsen bredvid mig, utan "bara" gav henne massor av uppmärksamhet och mys. Men hon har sedan dess legat bredvid mig och velat mysa mer än normalt, plus att hennes svans (som alltid svänger i hundratjugi knop) varit näst intill stilla, så kanske har fröken fått en härlig dopaminkick?

Jösses vad det är svårt att hålla fingrarna i styr och inte fortsätta redan nu, men jag vill ta det ett steg i taget som planerat så det inte blir fel.

Jag har beställt en engelsk bok om klickerträning av katter som heter "Naughty no more". Är det någon som läst den?

Vänliga hälsningar
Cindy

Stormblomma
0

Vad kul!
Den av katterna som klickertränas mest här hemma var ju skyggis från början då båda mina är hittekatter. Det är fantastiskt vad den operanta inlärningen kan göra.

Tycker absolut att du gjorde rätt i att inte godisbelöna när hon gick igång på tändarklicket. Jag är väldigt noga med mina djur, hund, häst eller katt, att dom skall höra skillnad. Både katter och hundar här hemma gick igång på klicket från bläckpennor i början. Men det gav sig fort då det ignorerades:)

Jag tror att träning, i positiv benämning, vare sig det är med klicker eller ej är en fantastisk samarbetsträning. Vilket i sin tur gör att djuret ifråga vill vara närmare oss. Samarbete skapar tightare relationer:)

Inte läst boken men du kan väl skriva en liten recension här på sidan när du har läst den?:)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Cindy
0

Sigma är också en hittekatt, men trots att vi har haft henne i tre år och trots att jag har stor vana av att "tämja" skyggisar, så är hon fortfarande väldigt nervöst lagd. Spattig, är nog rätt ord Flört

Haha, bläckpennor har jag inte ens tänkt på att de kan trigga igång!

Jag tror också att träning kan ge närmare relationer. Och jag hoppas att boken jag beställt håller vad den utlovar och ger tips om hur man kan förändra negativa beteenden hos katten. Kan absolut skriva en recension när jag läst den!

Det ultimata målet är att få fröken att våga lägga sig på min pojkvän. Hon lägger sig på mig ibland när jag är under ett täcke, men hittills har hon bara vågat vila en tass eller två på min killes mage. Om jag kan hjälpa henne att lära sig att slappna av och njuta mer så tror jag att hon kommer bli mer harmonisk.

Jag har beställt en targetstick också, ska plugga lite mer om vad för skoj man kan hitta på med en sådan, men om jag förstått det rätt så är det enklare att lära katterna saker med en sticka.

Mitt största kommande problem är hur jag ska lösa inklickningen av mina två tonåringar syskonen Zathras och Spoo. Sigma bor hos min särbo tillsammans med vår gamling Shango (som inte är det minsta intresserad av godis och därmed har jag lååångt kvar att lära innan jag försöker klicka in honom). Så henne kan jag träna i lugn och ro. Men syskonen är som plåster på varandra och jag bor i en etta, så det kommer att bli en utmaning!

Vänliga hälsningar
Cindy

Stormblomma
0

Det skall vara en utmaning! ;) Det är det som gör det kul, och det är det som gör att man lär sig. Med varje individ kommer nya klurigheter!

Min hankatt, Morris, är hysterisk med klickern, jag har använt för gott godis. Så han hugger efter mina fingrar när det klickar. Trots att jag börjat belöna framför honom och genom att kasta iväg godisarna så fortsätter han hugga efter fingrarna, haha. I övrigt är han en mycket snäll kisse så det är helt enkelt bara så att matte lyckats göra något fel. Vi jobbar på det;)

Targetsticks är SÅ bra. Speciellt när det kommer till katterna! Däremot tycker jag att det är mycket svårare att köra med targetstick med katterna än med hundarna då katterna gärna direkt gör en jaktlek av det.

Kanske kunde din pojkvän klickerträna er skyggis och köra med handtarget? Det kanske kan vara en bra början till egenvald kroppskontakt?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Cindy
0

#3 Haha, jag ska lära mig av din erfarenhet och akta fingrarna Flört

Visst är det kul när det är en utmaning! Hittills har jag bara hjälpt vänner och kunder att klickerträna hundar, och det är ju oftast inte så svårt eftersom hundarna är framavlade att vilja söka kontakt och arbeta med oss tvåbeningar. Katter har ju en lite större egen vilja.

Hmm, mina tonåringar ääälskar att leka med vippor. Kanske ska "leka av" dom ordentligt först med en vanlig vippa innan jag tränar med en targetstick?

Jag får klickerträna in min pojkvän först, han har ingen större aning om vad det hela går ut på. Fast jag kan ju hålla i klickern i början, så behöver jag inte oroa mig för att han lär in fel saker. Handtarget var en ypperlig idé, tack!

Vänliga hälsningar
Cindy

Stormblomma
0

#4:
Det är kanon när man kan hjälpas åt! :)

Ja, katterna är en bra mycket större utmaning än hundarna.
Däremot lär dom mig väldigt mycket när det kommer till tålamod då jag är en sådan person som lätt sätter för höga krav både på mig själv och mina hundar i träningen. Katterna har verkligen rehabiliterat mig på den delen!:)

Det kan aaabsolut vara en idé med vippan! Jag var dessutom ganska "hård" från första början med att iiiinga tassar skall vara på targetsticken. Bara nosen ;)

Pojkvänner är dom bästa att klickerträna! haha
Jag skickade faktiskt min på klickerkurs när jag arbetade som hundinstruktör. Intresset var väl inte direkt skyhögt i början men det hela slutade faktiskt med att han utbildade min tik till kantarellsökshund. Inte helt fel inte.

Uppdatera tråden framöver med hur det går för er skyggis och klickerträningen av pojkvännen;)

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

Cindy
0

#5 Man kanske borde tipsa sjukvården om att klickerträning är ett otroligt bra sätt för folk som är nervösa eller koncentrationssvårigheter att träna upp tålamod och lugn? Flört Gudarna ska veta att jag har en del kvar att lära mig i alla fall!

Jag har nu presenterat idén för min kille, och han skulle "fundera på saken". Tar nog inte lång tid innan han är hooked! Du verkar ju ha lyckats över förväntan med din pojkvän i alla fall!

Yes, kommer att uppdatera, om inte annat för min egen skull som en slags dagbok att se tillbaka på.

I morse körde jag ytterligare en liten stunds inklickning, och hon var precis lika mycket på hugget idag som igår. Tror att jag redan lyckats lära in ett beteende, helt oplanerat, för hon tog ögonkontakt med mig så fort hon slukat en godis. Och hon tycker egentligen att ögonkontakt är läskigt.

Jag ska vara råttvakt i en vecka, undrar just vad Sallys ägare säger om de får hem en klickertränad gammeltös nästa helg? Flört

Vänliga hälsningar
Cindy

Stormblomma
0

#7: Det låter som en bra idé! Haha

Kul! Ögonkontakten tror jag man lärt förstärker, även omedvetet. För att vi själva gärna vill ha den när vi kommunicerar med djuren.

KUL! Det måste du ju prova! Jag önskar jag hade klickertränat mina råttor. Prova and let me know!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken