Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 2327 ggr
Chilli10
0

Flera hundar och klicker?

Då det ju ska komma belöning efter varje klick:
Hur gör ni som har flera hundar när ni klickertränar?

Klickertränas en hund i taget med den andra hunden i annat rum, får den ligga och titta på eller kan man använda olika klickers?

Brukar klicka med Chilli när vi går, tex när hon tar ögonkontakt. Går det göra liknande när man har två hundar?

Tacksam för tankar kring detta. :)

Maja2
0

Jag har tre hundar och klickertränar alla. De andra behöver inte vara i ett annat rum, men jag är tydlig och säger Vem som ska träna, innan vi sätter igång. Jag är åxå noga med att visa "slut" när jag ska byta och träna en av de andra.  Det har inte varit några problem alls :)

reverse
0

Går man på klickerkurs så klickar ju alla omkring en också, men hundarna verkar hålla bra koll på när man själv klickade och vad som är irrelevant klickande som inte är riktat till dem.

Jag går nu en föreläsningsserie med Karolina Westlund som är etolog, forskare och djurtränare och hon sade dock att tydlighet är alltid bäst. Delfintränare använder ofta olika visselpipor till olika delfiner tex, för att det ska vara glasklart vad som är den enas visselpipljud och inte den andras. Att göra detsamma med sina hundar, att ha varsin klicker till dem (de låter ju aldrig helt iika), kan med andra ord aldrig skada. Men de flesta jag pratat med jobbar liknande Maja2 och det verkar inte avbetinga klickern för hundarna heller. Glad För en koppelpromenad med två hundar samtidigt där man generellt vill belöna ögonkontakt och alltså inte träna en hund i taget kan jag dock tänka mig att det är förmånligt med olika klickljud för tydlighetens skull. Men det är inget jag själv provat än, det kommer aktualiseras lite längre fram, så jag kanske tänker annorlunda då. Flört

//Lina

Chilli10
0

Tack för era svar. :)

Kanske att föredra att ha två olika klicker då. Känns dock lite svårt att hålla två koppel, två klicker så ska man ha godis på det Flört Men jag antar att man vänjer dig. :)

Michaela-N
0

Hade jag haft två hundar hade jag haft två olika klickers av olika märken så man hör tydlig skillnad för att det inte skulle bli missförstånd, även om kag vore i ett annat rum. Jag är väldigt noga med att jag inte klickar av misstag utan att min klicker bara används när jag är redo.

Sugiyama
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.