Erbjuder inte beteendet
Jag är inne på andra dan med inlärning av "sitt vackert".
Jag lockar med en godis som jag håller ovanför nosen och han fattar att han ska lyfta framtassarna från marken och balansera och då klickar jag och belönar. Först klickade jag efter en sekund, sen två sekunder och sen tre. Balansen är det inget fel på. Ibland så händer det att han provar att ställa sig på bakbenen men oftast så gör han rätt och det verkar som han förstår vad han ska göra.
Problemet är att han vill inte erbjuda beteendet. Han sätter sig ned men testar aldrig att lyfta på frambenen. Och när han inte får ett klick så blir han tjurig och lägger sig ned.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Problemet med att använda lockande är just att hunden inte tänker själv. Den följer en godbit. Det är en "hjälp", som kan vara svår att få bort. Jag vet inte hur det är i just ert fall, men använder du dig av bestraffningar (då menar korrigeringar av felbeteenden, allt från hotfull kroppshållning eller röst, till koppelryck etc) så hämmar det dessutom din hund och den kommer inte gärna erbjuda beteenden i och med att det finns risk att det är något fel som alltså leder till bestraffning, så för säkerhets skull väntar hunden på att få information från dig vad den ska göra. Därav att sådant inte medges i klickerträning, eftersom en av de främsta grundtankarna är just att hunden ska tänka själv och våga ta initiativ som man som tränare kan bygga på.
En "hjälp", oavsett om det är en target eller lockande osv, måste fasas ut SNABBT, max 2-3 gånger ska man använda det i början av något nytt och därefter jobba bort den.
Här är ett tips att testa:
Gör som du tidigare gjort med att locka upp hunden. Gör detta ett par gånger. Sedan gör du en gång utan godis i handen, klickar och ger belöning från _andra_ handen. Inget mer lockande med godis nu, han kommer få belöning ändå efter klick. Testa sedan att bara göra rörelsen delvis (jag antar att du sträcker fram din arm och håller den över huvudet). Alltså, gör nu rörelsen bara nästan fullt ut, som en hint, en gång och se om din hund hänger på. Klicka även om han inte går upp helt i "sitt fint", det ger honom informationen att han är på väg åt rätt håll. Fortsätt på det sättet att fasa bort din hjälp genom att mindre och mindre göra rörelsen. Till slut borde det räcka med att du bara verkar vara på väg att röra armen för att han ska tolka det som att han ska sitta på det sättet och du kan vänta och se om han nu faktiskt erbjuder det frivilligt utan hjälp. Klicka honom även om han inte gör det perfekt direkt, du vill tala om för honom att han är på rätt väg att gå upp så även fast du inte rör armen. (Du kan behöva ta flera pauser, max 10 klick/belöning åt gången, sedan en kort paus). Kanske måste du även ta steg tillbaka i träningen om han inte verkar förstå. Det är inget konstigt med det. Tänk på vad DU ska göra för att han ska förstå. Hur kan du bryta upp beteendet/tricket i mindre beståndsdelar och vara tydlig mot din hund.
//Lina
Jag har lärt in alla hans trick med hjälp av klickerträning och då främst med hjälp av shaping. Nostarget, handtarget, sitt, ligg, vacker tass osv. Och det har aldrig varit nåt problem med att han inte erbjuder beteendet.
Just lockande är nåt jag försöker att undvika att använda då, precis som du säger, så tänker inte hunden själv. Och det är ju precis som du säger det klicketräning bygger på. Men jag vet inte hur man annars kan lära in just detta trick utan att använda lockande eftersom det inte är ett naturligt beteende att sitta på det viset med framtassarna i luften.
Jag använde mig iallafall av denna video. http://www.youtube.com/watch?v=rfwNEfKtfFQ
Tack! Det ska jag prova :)
Nej, det är ju inte ett särskilt vanligt beteende som hunden gör normalt sett. ;P Men target är bättre än lockande med godis till exempel, det är lättare att fasa bort.
//Lina
#3 Haha nä precis, inget beteende man kan fånga direkt ;). Aah jag kunde ju använt mig av target! Tänkte jag inte på. Men jag testar ditt tips så får jag försöka jobba bort lockandet.
Men wow! Det funkade hur bra som helst! Testade nyss och gjorde som du sa och sträckte fram handen utan att hålla i en godis och han fattade. Sen testade jag att bara hinta med handen och han fattade direkt. Sen erbjöd han beteendet utan att jag gjorde nånting!
tog 5 minuter. Han är så smart min kille 
Tack så himla mycket för hjälpen!
Ibland är allt betydligt enklare än man tror att det är. Vi människor är duktiga på att försvåra saker. 
//Lina
Jag tycker du ska använda en targetstick istället för att locka med godis!