Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 6174 ggr
Wida
0

Börja träna katten

Hej!

Jag har lust att börja tränka min katt…

… men funderar på hur jag ska börja? Hur gör jag och vilket komando kan vara "lättast" att börja med?

Stormblomma
0

Kul att du har planer på att börja klickerträna din katt!

När du börjar klickerträningen så börjar du med själva "inklickningen" dvs du får katten att associera klicket med belöning. "Klick - godis" "klick - godis". Detta gör du några pass tills du ser att katten förväntar sig belöning efter ljudet. Detta gör du alltså utan krav på några beteenden.

Sedan kan du börja med lite vad du vill. Det handlar mest om vad man har lätt för själv. Det är oftast en själv som klickertränare felen ligger hos, inte att djuret ifråga inte är tillräckligt smart eller inte klarar av det vi vill att dom skall utföra - inom rimliga gränser naturligtvis.

Med mina katter började jag klicka in ögonkontakt och därefter tasstarget - katter har ju ganska lätt för att använda tassarna. Det är ett ganska naturligt beteende från deras sida. Så då lärde jag katterna att trampa på en stor tändsticksask. Och då tar man det i smååå smååå steg med små kriterier - från att katten bara tittar Mot asken tills dess att katten lyckas trampa på den. Kika bland artiklarna här på hemsidan så hittar du säkert mer information om både inklickning och hur du sedan tränar med små kriterier.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

PetraKarin
0

#1 Bra svar!

TS, som Sandra säger har vi flera artiklar här som du säkert har nytta av, har du t.ex. läst Vad är klickerträning?
Kika även runt bland gamla trådar, vi har ett gäng medlemmar som klickertränar katt.

Just för inklickning tror jag att du kan ha nytta av de första lektionerna i Canis e-postkurs, många av deras tips går att applicera på andra djur än hund.

Andra bra källor är ClickerSolutions och Karen Pryors artikelbibliotek.

Wida
0

Redan klickat in mig, så började faktiskt träningen i söndags kväll och oj vad det gick undan!

Han kan nu:

• sitt
  • hoppa upp
  • hoppa ner
  • touch (nos mot hand)

hur snabbt introducerar ni nya tricks?

Jag har tänkt jobba med dessa fyra ett bra tag framöver innan jag introducerar något nytt.

Stormblomma
0

#3: Det beror på hur bra du vill att de skall sitta.
Med samtliga djur, oav art, tränar jag ibland bara på kul för hjärnstimulansen. Och sedan faller dom grejorna liksom bort. Men det jag vill skall sitta ordentligt tränar jag på tills jag ser att det verkligen sitter, enligt mina kriterier. Och sedan krävs ju underhållning av det man lär in:)

Kul att det går så bra för er!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Wida
0

Kolla min blogg och se hur det går för oss med träningen! http://bryderibroderi.blogspot.com/

[Highonbluetomorrows]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa kommandon övar jag på några gånger i veckan:

• Sitt
  • Skaka tass ("hej")
  • Ligg
  • Kom
  • Kom till denna plats (klappar på en viss plats)
  • Sitt fint ("stå")

Det svåraste är sitt fint, det har vi inte fått till riktigt. Men alla andra är rätt  lätta att öva in så du kan börja med dem :).

Här satt han helt perfekt i alla fall. Älskade duktiga katt Kyss

Mantissa
0

Vad använder ni för belöning efter klickat?

[Highonbluetomorrows]
0

Jag använder ett annat foder helt enkelt. Typ sånna småpåsar man kan få på diverse ställen, smakprov etc. Dvs: torrfoder.

Är det någon som testat något mjukt för katterna som de får slicka på i stället? Vad i så fall?

Erika89
0

Vad duktiga ni är :D