Får inte använda klickern på kursen...
Var på en kurs idag med min hund. Instruktören tyckte att man inte fick använda klickern utan ett ord. Själv gillar jag inte alls att använda ord känns inte alls rätt för oss. Hon sa att klickern är en död liten låda och att man får usel kontakt med den och att med ordet så förbättrar kontakten mycket mer. För oss är det tvärtom. Tycker ni att jag skall skippa att gå på kursen?Vill träna på mitt sätt ju :P Vill ju vara klickertränare ;) Vad tycker ni försämras kontakten med hjälp av klickern? Det tycker inte jag faktiskt.
Instruktören har fel och jag har redogjort precis för varför en mekanisk markör som klickern har många fördelar framför ett ord när det kommer till inlärning i den här artikeln. Klickljudet går direkt via amygdalan, en mer primitiv del av hjärnan, och konditionerar en snabbare och långvarigare glädjerespons än bearbetning via den vanliga kognitiva delen av hjärnan gör (där orden som kommer ur din mun måste processas hos mottagaren). En väl inklickad hund upplever jag med andra ord är MYCKET angelägen att hålla kontakt och jobba med matte/husse. Jag säger knappt ett ljud när jag tränar - som du kan se bland annat i beteendejusteringsartikeln. Och jag upplever inte att jag har dålig kontakt med Sam.
Och ingen klickertränare jag känner skulle säga att de upplever att de får sämre kontakt när de använder en klicker. Då skulle vi inte använda metoden…
MEN. Det går ju att berömma med ord och kursen kan ju innehålla bra övningar och störningsträning ändå skulle jag tro.
Man kan ta emot de sakerna och sedan göra om dem på sitt sätt utanför kursen. Har hittills aldrig gått en kurs jag varit helt nöjd med…
Däremot är det irriterande när instruktörer hittar på lite egna fakta så att säga, för till skillnad från dig så kanske inte alla är lite insatta själva eller har "det kritiska ögat" på så att de kollar upp saker på egen hand. Många sväljer ju det en instruktör (en "överhet") säger helt och hållet och går sedan och sprider det vidare. Precis som det finns många instruktörer som använder klicker och DESSUTOM bestraffar hundar med grova korrigeringar och kallar sig klickertränare ändå - de sprider en helt felaktig bild av vad det innebär att vara klickertränare.
//Lina
#1 Tack för ett bra svar ;) Jag säger inte heller så mycket då jag tränar utan klickar bara för han älskar verkligen klicket. Instruktören tyckte att ord är mer glada än klicket och att klickern bara var någon löjlig grej. Vet inte alls hur jag ska göra, kan ju använda klickern och om instruktören säger att jag ska sluta så säger jag att hunden lär sig bättre med hjälp av den och att jag inte vill använda ett ord. Om instruktören ändå tycker det är fel så vill jag nog inte gå den kursen, även om det är bra med miljöträning för honom. Vad tycker du om min "plan"?
Personligen skulle jag nog inte orka "bråka" med en instruktör direkt på kurs genom att använda klicker fast instruktören säger att man inte ska göra det på kurserna. Känner du att det för jobbigt med instruktörens inställning så strunta hellre i kursen kanske, som du överväger. En av de första kurserna jag gick med Loke som valp hade också en instruktör som inte "trodde på klicker", men jag fick använda den på kursen. Däremot sade hon inte direkt till mig vad hon tyckte, utan gick omkring och talade med de andra kursdeltagarna om klickerns flummighet osv så att jag hörde. Så jag hoppade av kursen.
Vill du så kan du ju i samband med att du meddelar att du inte tänker fortsätta kursen tala om vad anledningen är och kanske till och med länka till exempelvis "Varför inte bara använda ett ord"-artikeln och annat som stödjer ditt ställningstagande (vilket typ hela Karen Pryors hemsida gör).
//Lina
Positiva ord kan du ju använda efter klicket om instruktören går med på det, tillsammans med vanliga belöningen. Vad är det för kurs? Om det inte är att lära sig att belöna borde man få använda det sätt man vill, man får antagligen mycket annat bra från kursen.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Jag använder inte alltid "dosan" för han blir lite för "på"
Tränar vi stadga o lugna moment så har jag "bra" som markör och det använder jag ibland på kurs med. Jag har tack och lov en förstående instruktör så medan de andra lockar o lurar så försöker jag få fram allt frivilligt och det går inte sämre kan jag ju säga. :)
Tack för alla svar! Det är en vardagslydnads kurs där man lär sig lite olika saker. Men alla hundar har som "bås" så att dom inte kan se dom andra hundarna så man lär sig inte att träna då andra hundar är brevid där. Vet inte alls hur jag skall göra, får fundera. Min hund är inte alls taggad om jag använder ord men klickern är därför perfekt för oss då han blir tagad utav den 
Om din hund inte blir taggad av träningen när du använder ord så kan det ju vara bra att träna på att inte ha med klickern vid varje träningspass. Klickern är ju inte det som ska få hunden motverad, vad händer den dag du ska ut och tävla? Motivationen ska ligga i belöningen som kopplas till momentet. Klickern är bara en infomrativt ljud som talar om när hunden gjort rätt och används främst vid inlärning eller beteendemodellering för att vara extra precis och inte generellt vid all träning. Jag klickertränar men det är ofta som jag inte använder klickern iom att det mesta jag gör inte handlar om inlärning eller modellering längre.
Dock så skulle jag som klickertränare aldrig gå en kurs för en instruktör som totalt ratar klickern, det pga att sådana instruktörer kan utsätta mig och huden för otrevliga upplevelser som jag inte vill råka vara med om. En instruktör som förstår sig på klickerträning brukar vara mer ödmjuk och inse att alla inte alltid vill göra alla övningar utan frågar då. Nu är detta bara generellt och inte sanning i alla sammanhang. Men det har varit alltför ofta som jag upplever det såhär.
Jag har dock gått en kurs ganska nyligen för en icke-klicker-instruktör. Detta för att jag hade ett eget mål med kursen och jobbade på mitt eget sätt, vid sidan av och nyttjade bara kursens deltagare som störning. Instruktörerna ifråga var helt okej med at tjag gjorde som jag ville och kom bara ibland och försiktigt frågade om det gick bra för mig.
Medarbetare på westernridning.ifokus