Mina hundar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer jag visa mina hundar Shanti och Ronja och deras trick.
Tass Shanti
Skall med shanti
Ronja hämta, steg 2. Nästa steg är att hon ska ta den och komma till mig med den.
Video blir tillgänglig om ca 20 minuter.
Angående "hämta": Vad har du för kriterier för den slutliga beteendekjedjan? Varför använder du signal innan beteendekjedjan är färdig?
Medarbetare på westernridning.ifokus
#4 Signal? Förklara gärna hur du menar. Nu har i alla fall Ronja lärt sig hämta knuten. 
Här är videon.
Det jag menar med kriterier för slutliga beteendekjedjan innebär att jag undrar hur du vill att beteendet ska se ut när det är färdigt. Alltså om hunden ska komma med föremålet fram till dig eller om hunden ska komma med föremålet och hålla det tills du ber hunden släppa alternativt tar det från hunden, hunden ska avlämna i din hand, hunden ska komma in vid sidan osv osv osv osv
Signal är det som hunden uppfattar som "start" på beteendet, tex ord, handtecken osv. Du verkar ha valt ordet "hämta" som signal. Dock så använder du signalen "hämta" redan på ett så tidigt stadium att beteendekjedjan inte är färdig än. Detta innebär att du "döper" massa olika beteenden till "hämta" utan att döpa ett helt moment. Hunden lär sig att ibland betyder "hämta" bara gå halva vägen fram, ibland hela vägen fram, ibland hålla kvar tills matte tar föremålet osv osv. Hunden kan ändå inte ordet "hämta" innan du sätter ihop det med ett beteende. Normalt brukar man inom klickerträning bygga färdigt hela kjedjan först så hunden vet vad det går ut på och inte råkar lära sig fel eller koppla ett annat beteende till signalen, innan man börjar använda signalen. Först när kjedjan är färdig börjar man att döpa beteendet till den signal som man valt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#7 Det lät avancerat. Min tik gör det jag ber om och hämtar knuten. Det var mitt mål med träningen.
Kan tillägga att den här tiken har bara bott hos mig ett kort tag och när hon kom var hon inte tränad i någon som helst grundlydnad. Så hon har gjort framsteg på kort tid. Jag kanske tränar fel enligt en del, men jag uppnår ju det jag vill. Jag vet att jag inte är expert på klickermetoden. Men klickern fungerar fint på det sätt jag använder den.