Tips på bra klickergodis?
Hej alla fina!
Tänkte testa på att klickerträna valpen här hemma, lille Hampus.
Men jag har ett problem och det är val av godis. Det ska vara små bitar då han är en sheltievalp men det ska även vara gott (han kan vara lite kräsen så man får ju testa sig fram). Har testat kokt kyckling och det gick bra, men vill såklart ha mer variation. Han ska inte riktigt veta vad som komma skall. Inte alltid förvänta sig kyckling mao.
Tips på bra godis?
Kan även slänga in frågan om någon har bra tips till en nybörjare på detta ämne? Hur lär man in klickern på bäst sätt innan man börjar? :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Köttbullar, olika sorters korv, leverpastej, vanligt hundgodis som går att göra små bitar av. Som du sa själv beror det ju på vad just din hund gillar bäst!
Angående lära in klickern tycker jag att canis e-mailkurs är ganska bra. Jag har använt den när jag lär min kanin (vilket blir lite fel ibland, försök leka kamplekar med en kanin…). Man hittar den gratis på deras hemsida.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#1 Tack! Ska testa med detta! Jättesnällt av dig att tipsa. :)
Har anmält mig till kursen nu, fick hem lektion ett nyss! Ska hålla passen korta eftersom jag har valp. :) Tack än en gång! :)
/Matilda

när jag ska till skolan å träna med hunden så brukar jag ha blodpudding i fickan som jag har torkat en stund i ugnen dagen inann för att det inte ska bli kladdigt. annars är köttbullar alltid populärt ;)
#3 Tack!
Ingen som vet något bra "köpegodis" som är nyttigt?
Nu är jag bara nyfiken, kommer självklart testa köttbullar, korv osv!
/Matilda

tror inte det finns så mycket bra köpegodis som är superduper gott som köttbullar å korv :/
#4 Det börjar komma mer och mer nyttigt och naturligt köpegodis :)
Jsut nu har Animail (foderbilen) rea på Planet Pet och Boxby som gör torkade kött och fruktbitar, inga tillsatser :) Jag har provat en utav dem och beställt fler, kycklingen var i alla fall jättepopulär.
Och det finns nog fler tillverkare som gör likanande.
#6 Härligt! Får ta mig en titt på Animail känner jag. Hade varit kul att testa och se om det går hem här. :)
/Matilda
Läste baa första inlägget :) Jag har kört med torkad blodpudding som jag späder ut med små mjuka godisar som ser ut som hundben (kan ta teda på namn om du vill), det var populärt! Jag kör INTE med korv eller ost, eftersom hon blir så hemskt uppspelt av det ! :p Lycka till!!
Kram Xia
bloggen
Instagram: Xiah
twitter: Xiah
wordfeud: xiahallding@hotmail.com
#8 Jag har testat med köttbullar och korv och det har gott otroligt bra. Han blir inte uppspelt eller så. :) Men klart man vill ha fler saker att välja mellan! Så jag tackar för tipset! :D
Hur torkar du blodpuddingen?
/Matilda
#9 Jag torkar blodpudding (och även kokt kött) genom att skära upp i små små bitar, typ kuber, och lägger på en djup plåt med bakplåtspapper på (djup plåt för att det då är lätt att skaka om plåten så att det blir jämt torkat). Sedan har jag plåten i ugnen en timma eller ett par, beroende på hur torkat jag vill ha det, helt igenomtorkat håller hur länge som helst i skafferiet men torkat på utsidan och mjukt inuti verkar lite godare och är lättare att dela, då får man förvara i frysen eller använda allt ganska snart. Ugnen har jag på glänt och på ca 100° C.
Eftersom Ilsa älskar kyckling i alla former men blev helt galen i den torkade från Planet Pet vill jag lära mig att torka rått kött på bästa sätt. Det är ju skönt att kunna köpa nyttigt supergodis färdigt men jag har nog inte råd att köpa en sådan påse för ofta.
Använder korv, köttbullar, Frolic (bara ibland), små bitar av fisk eller hans vanliga torrfoder om det bara är någon liten övning.

Let's bite och planet pet har ett antal olika sorter med enbart kött i. Planet pet vet jag inte om dom har hundgodis men det spelar ju ingen roll att det är kattgodis när man ändå är ute efter små bitar.
#10 Jag torkar kött, kyckling och lever själv. Superlätt och superbra :)
Rått kött, rå kyckling, skär i små bitar och torka i ugnen, låg värme och luckan på glänt. Lever brukar jag koka en stund före jag skär upp den, och det är bara för att det är så slipprigt att skära i rå lever.
#13 Tack! Ungefär så jag gör nu då :)
Och med små bitar blir det ju lätt att se att allt är genomtorkat. Annars kan ju hundar äta det mesta rått, bara att man får se till att anpassa förvaringen.
Lever brukar jag mjuktorka … dvs inte torka helt igenom, men då fryser jag in i lagom stora portionspåsar
Tack så jättemycket för att ni delade med er!
Ska ta och fixa lite olika slags godis inför valpkursen vi snart ska börja! :)
/Matilda