Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1152 ggr
Dosi
0

Uppjagad vid klickerträning

Hej! Min 1-åriga lappishane blir så himla uppjagad när vi klickertränar eller när han vet att det är pågång (när jag gör iordning godis, tar fram klickern etc.). Jag börjar tycka det går till överdrift när han piper, flåsar och är riktigt ivrig för att få godisarna. Det är inte det att jag går för snabbt fram, tar det alltid i den takt så han fattar vad han ska göra. Efter en stund när vi tränat, kanske 10-15 klick blir han uppjagad till den grad att han börjar jucka i luften!
Hur ska man bete sig för att han inte ska bli såpass uppjagad varje gång, det har varit såhär sen han var 8 veckor.

Brukar träna på eftermiddagen då han är lite lugnare efter promenad, aktivering ute samt frukost i aktivitetsboll. Han har ganska lätt till stress. Jag vill inte sluta med klickern då han ändå tycker det är kul, fast lite för kul :)

reverse
2

Min aussie hade en period då han blev väldigt upphetsad av klickern. Då lade jag undan den i ett par månader och använde beröm-ord istället. Så fort han verkade börja bli uppstressad så avslutade vi genast passet istället för att fortsätta. Det blev många väldigt korta pass under den perioden. Men sedan var det lugnare igen. Jag bytte även klicker från en lådklicker till en i-click. Han reagerar inte lika starkt på det svagare klicket.

En annan sak man kan testa är att använda sämre belöningsgodis och se om det sänker upphetsningen lite. (Jag använder inte kamplek som belöning alls till en hund som lätt blir så uppjagad att det inte kan räknas som stor motivation längre utan bara stress och okoncentration).

//Lina

CelsiusT
0

10-15 klick är ju ganska mkt, speciellt om dom sitter ihop i ett träningspass och speciellt om det är en valp/unghund. Jag rekomenderar alltid mina kursare 3x3 eller max 5x5. Det innebär: 3klick, paus, 3klick, paus, 3klick, avsluta träningen. Pausen bör vara minst så lång som tiden det tar att utföra dom 3klicken. Om hunden fixar detta utan problem och det är enklare moment alternativt enklare miljö så kan man gå upp till 5klick x5 istället.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

Tänk på att inte träna tills hunden blir uppjagad - sluta innan, gärna låångt innan!

Medarbetare på westernridning.ifokus

spralleman
0

Finns ju flera saker som kan stressa hunden. Tex träningspassets längd, vilka kriterier du har och om hunden lyckas, om det du tränar är nytt eller fysiskt ansträngande osv.

Det första jag skulle göra är att förebygga beteendet. Har korta pass, kanske 5-6 klick och sen en liten lekpaus eller pausa på annat vis. En hund som stressar upp sig KAN bli lugnad av att jag bara sitter tyst och håller den i halsbandet, men beror på vad ni har för relation och viktigt att en som förare inte blir irriterad.

Hur ser det ut i övrigt? Låter du hunden starta ett träningspass när den piper och studsar? Vilken aktivitetsnivå/inställning vill du att hunden ska ha när ni börjar ett pass? Jag har två hetsiga hundar, och båda vill jag ska knipa käft och fokusera, gör de inte det så blir det inget roligt utan jag gör något annat en stund och ger dem sen en ny chans. Funkar ibland på mina.

Sen kommer det jag själv är dålig på, att träna lugna beteenden som kräver att hunden är still. Tex ligga plats, sitta kvar osv. Eller stå helt stilla och lyfta en tass, finns massor med exempel. Det är svårt med energiska hundar, men det går.. Mycket omvänt lockande och självkontroll. Flört