Rulla boll
Halloj! =)
Jag har börjat klicka med mitt marsvin Thazzi och det är skit kul, han är jätte duktig med targeten. ^-^
Jag har även en liten bandyboll som han har lärt sig att rulla, nu vill jag ta steget längre och få honom att rulla bollen till något "mål". Har försökt med en röd lapp, lägger bollen framför honom och lappen någon cm bakom bollen, och han får ett klick när bollen rullar på lappen, men känns inte riktigt som han fattar att han får klicket för att bollen rullar på lappen utan mer för att jag tycker att han har rullat bra. Ska jag bara fortsätta som jag gör, alltså klickar när bollen rullar på lappen, eller ska jag göra på något annat sätt? Jag ska kanske ge lappen tre väggar så lappen blir mer som ett mål?
Tacksam för hjälp. =)
//:Cochon
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Vad roligt! Och vilken kul idé!
Du kanske kan prova att dela upp momentet för att sen få ihop det. Han verkar ju helt klart ha förståelse för att rulla bollen men du kanske kan prova att träna in den röda lappen som en separat target så att han får förståelse för att den är viktig. Alltså, låt bli bollen en stund och klicka för att han tittar på lappen, närmar sig lappen, nosduttar mot lappen osv.
När han lätt kan hitta lappen från olika vinklar och avstånd och gärna springer mot den kan du försöka foga ihop momenten.
DEt vore kul att få se film på er träning!
#1 Ahh, smart, det kanske funkar bättre. Ska helt klart prova det, ska även prova tejpa fast tre väggar på lappen så bollen inte bara rullar över lappen.
Hihi, när jag har fått honom att rulla bollen i mål så kan jag se om jag kan fixa en video med lite trix. ^-^ =)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Hmm… han fattar inte…
Han bara rullar bollen framåt. Så om målet ligger framför bollen så rullar han in den i målet, men om jag lägger målet lite åt sidan rullar han bara förbi…
Ska jag fortsätta och hoppas han fattar eller ska jag prova något annat?
#3 Han kanske inte ser targeten när han har bollen framför näsan?
Eller så kanske inte targeten hunnit bli tillräckligt viktig ännu?
#4 Hmm… han vet var målet är, så får väll försöka lite till och se hvis han fattar… =P