Skaka av sig innan
Jag har en klicker, men har inte klickat in min hund.
Men jag skulle vilja få honom att skaka av sig allt våta i trapphuset eller precis innan man går in när man står under ett tak. I dagsläget gör han det först när man kommit in i hallen, vilket inte är så mysigt.
Det skulle vara underbart om det går att klicka in så han börjar göra det ute och på kommando.
Hur går jag tillväga?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag tror att capturing är det bästa för att lära in kommando på sådana beteenden.
Alltså att du "fångar" beteendet. Du får ha klicker och godis nära till hands, kanske under en promenad eller efter maten elller något tillfälle då du vet att han ofta skakar på sig.
Vissa gör så att det klickar och belönar för kommandot och sedan (efter många fångade skakningar) börjar hunden förhoppningsvis bjuda på beteendet under ett tränignspass.
Andra gör så att de säger det utvalda kommadot när man ser beteendet, klickar och belönar.
Fast för att detta ska fungera måste du givetvis ha klickat in din hund och ha klickertränat lite, den bör vara klickerklok.
Men det kan ju vara värt att prova utan klicker, om du är snabb med belöingen och har bra tajming. Jag skulle då köra det andra sättet nämnt ovan.
Nu när de börjar bli sommar och varmt ute så kan man ju ta med hunden ut och leka lite med en vattenslang :) Spruta vatten runt hunden och på så den blir blöt. Och sen klicka så fort hunden skakar sig :) Eftersom man är utomhus och de är varmt så kan man ju leka en stund så att hunden fattar vad de är för beteende. Men de underlättar ju såklart om hunden är inklickad så den förstår vad klicket innebär :)
Mvh Jenna

Jag har inte något säkert kommando, men brukar lägga pälsen lite fel på ryggen, bara dra fingrarna åt fel håll. När pälsen där ligger fel, brukar de skaka på sig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min hund ruskar alltid på sig när jag drar av honom halsbandet - antar att pälsen lägger sig lite obekvämt. Om din hund triggas att ruska sig av något liknande så kan ju det vara ett sätt att fånga beteendet genom att i det läget klicka. Efter några gånger torde poletten trilla ner att ruska sig = lönar sig. När hunden greppat det börjar du lägga på ett signalord samtidigt som hunden gör det X antal gånger, sedan strax innan han gör det osv.
//Lina