Klicka in äldre hund
Tips? Min hund är då snart 9 år och jag hade inte egentligen tänkt klicka in honom men kan inte låta bli nu när jag faktiskt köpt en.
Så ja hur gör man när man ska klicka in en äldre hund, är det på samma sätt eller ska man tänka lite annorlunda?
Han kan ju redan en massa trix, kan man tex säga tricket, klicka och ge honom godis. Eller kommer han då inte koppla klicket till belöning?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Tass
Om han redan kan ett trick, alltså tex du säger "sitt" och han sätter sig - då finns det ju ingen anledning att klicka det. Klickerträning är ju för inlärning av olika saker. 
Själva inklickningen görs på samma sätt oavsett om hunden är gammal eller ung. Men folk gör lite olika. Jag brukar klicka och droppa en godis strax efter kanske 10 gånger, sedan paus, sedan gör jag om det och sedan testar jag om hunden reagerar på klicket när den är vänd bort från mig och upptagen med något annat. Svänger huvudet runt förväntansfullt så har den greppat att klicket innebär att en belöning är på väg. Andra vet jag kör igång direkt bara och börjar klicka-belöna för olika saker.
//Lina
Klicka då hellre för annat han gör spontant som du tycker är bra, ögonkontakt till exempel. 
//Lina
jag har lärt in på annat sätt :) jag ville dels att Donna skulle sitt namn bättre än hon kunde så jag körde in två flygor i en smäll kan man säga :D Jag tog med mig gott godis ut, på med kopplet o gick promenad. Så sa jag spåntant Donna reagera hon klick -godis o så körde jag en bit, sen gick vi normalt, lite lösspring o sen körde jag samma på hemvägen.
2 Jag har hört att klicka in hunden på droppa godis är fel? ska höra varför det är fel men har för mig att hunden i sig inte lär sig nu gjorde du rätt utan den tror att aha nu får jag godis. Den lär sig allså inte- där var rätt klick+belöning. Kan ha fått fel uppfattning om detta. 
#6 Har gjort på det sättet jag beskrev med de hundar (och katt) jag klickat in och de är alla klicker-savvy. Alla trick mm på Youtube-kanalen är klickertränat.
Att jag släpper en godbit på golvet framför dem eller ger den till dem med handen strax efter klicket har inte spelat någon roll. Klickern är ju en sekundär förstärkare som talar om att en primär förstärkare är på väg, så att jobba för att framkalla det där klicket är åtråvärt. Kunde vi vara lika exakta med en primär förstärkare, alltså tex en bit köttbulle levererad till munnen exakt i det ögonblicket som hunden gör något vi vill förstärka, så skulle effekten vara densamma. Nu har vi istället klickern som en liten bro mellan det hunden gjorde som vi gillade och vårt fifflande med att få fram en belöning.
Men så länge man märker att hunden börjar bli förväntansfull när den hör klicket så spelar det ju egentligen ingen roll hur man klickar in. Generellt bör hunden greppa det på 10-30 klick.
//Lina
7 jag har inte pratat med henne om detta men ska till personen på tisdag så jag hör med henne då ang droppa godis o klicka in via det :) Jag ka´n ha fattat det hela fel men iaf jag fick omklicka Enja pga detta då hon inte fatta ett dyfft o bara trode klicker var som en godisatoumat 
#8 Ja, oavsett vad personen säger så har det funkat.
Och bara för att förtydliga här så är det alltså inte att droppa godis och klicka, utan jag har klickat och sedan släppt en belöning framför hunden/katten direkt efter klicket. Alternativt gett från handen ett par gånger. Hela idén med att ladda klickern är ju att hunden ska bygga en positiv association till ljudet genom att använda något hunden finner belönande. Klickern är en betingad förstärkare. På Karen Pryors sida kan man läsa:
Conditioned reinforcer: A neutral stimulus paired with a primary reinforcer until the neutral stimulus takes on the reinforcing properties of the primary. A clicker, after being repeatedly associated with a food treat or other reinforcer, becomes a conditioned reinforcer.
Karen Pryor skriver bland annat följande, fritt översatt:
Först skapar vi associationen genom klassisk betingning, genom att klicka och direkt leverera en belöning några gånger. När vi ser att djuret har börjat uppmärksamma det hela, väljer vi genast några särskilda beteenden att klicka. Det måste vara något djuret redan gör ändå: titta på tränaren, eller kanske titta på eller lukta på en target vi har presenterat. Vi klickar och belönar detta beteende, flera gånger i snabb följd. Nu, direkt, lägger vi till operant betingning med hjälp av klickern för att markera något särskilt beteende när det händer.
Till slut kommer hunden att ha klurat ut det och börjar erbjuda beteendet "med flit". Nu har vi en väl konditionerad förstärkare, vilket i Pavlovianskt (Ivan Pavlov) sammanhang betyder "klick betyder att belöning är på väg" och i Skinnerskt (B.F Skinner) sammanhang att "det DU gjorde fick mig att klicka". Det markerar, eller identifierar, ett nytt operant beteende.
Så ja, klickern betyder att belöning är på väg och också att det du gjorde fick mig att klicka. 
Även Canis skriver om inlärning av klickern: "Hitta en ostörd plats, gärna inomhus. Klicka en gång – ta därefter upp en godbit ur fickan och ge till hunden. Hunden behöver inte göra något särskilt – bara klicka och ge godbiten. Det viktigaste i början är bara att lära sambandet mellan klick och godbit. Kör 5-10 klick + godbit innan du tar en paus." (osv)
Och det är Karen Pryor och Canis jag har följt. Men som sagt, jag vet att det finns de som går direkt på att exempelvis klicka för olika saker hunden gör och säger att det funkar bra. Och det är ju bra! 
//Lina