Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etiketttricks-aktivering
Läst 994 ggr
Cochon
2012-06-22 22:50
0

Komando

Hur gör ni för att lära in komandon?
Har klickat med min Thazzi (marsvin) ett tag nu och han kan en del, skulle vara kul att gå ett steg längre och lära honom komandon. =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

reverse
2012-07-16 22:43
2

Med kommandon antar jag att du menar just att lägga på ett ord för det du vill att djuret ska utföra? Exempelvis "Sitt!" = djuret sätter sig?

Om vi fortsätter med sitt som exempel och att jag vill börja lägga på det som signal, så börjar jag säga ordet precis när djuret sätter sig. (Belöning och så som vanligt). När jag gjort detta några gånger testar jag att säga det strax innan djuret verkar vara på väg att sätta sig och funkar det så kan man öka ytterligare lite innan djuret sätter sig, tills man märker att det reagerar på själva ordet som just en signal att utföra beteendet.

Vill man sedan ta det ännu längre så ska ju djuret även gärna diskriminera signalordet från andra ord. Det ska inte sätta sig om du säger "ligg" tex, inte heller om du säger "mitt" eller något annat som liknar "sitt". Flört

//Lina

Cochon
2012-07-29 19:15
0

#1 Ahha, tack så mycket! =D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋