Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 939 ggr
Searchingmoonwolf
0

hur få hunden att välja rätt?

Hejsan.

Har ni några tips på hur jag ska skilja åt att få hunden att stå på en låda 1) med framtassarna och 2) baktassarna?

Vill få till att jag kan börja träna in backandet (mhja baktass targeting)… Brukar ni bara vänta ut hundarna tills de gör de ni vill?

Tackar! Cool

Sugiyama
0

Man får ta det i flera steg. Att gå upp på låda med framtassarna t ex så börjar jag med att hunden bara visar intresse för lådan. Sedan belönar jag i riktning mot lådan tills hunden kanske nuddar med en tass. När hunden börjar förstå att tassarna är inblandade så belönar jag bara när tassen rör vid lådan tills den sätter upp en tass på lådan. Vill jag ta en genväg kan jag hålla belöningen så hunden måste sträcka sig över lådan för att nå godisen.

När det gäller baktassarna lär jag först hunden att backa. När den kan det ställer jag lådan bakom hunden, gärna mot en vägg så lådan inte glider iväg. Sen är det samma sak där, klicka när tassarna rör vid lådan osv. Här får man belöningsplacera mellan hundens framben så den måste backa för att få tag i godisen.