Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 909 ggr
Wony
0

Nybörjarfrågor

Jag och sambon tänkte klickerträna vår katt, och behöver lite tips och råd.

Vi har så smått börjat klicka och ge godis för att vänja henne och få henne att tycka om det. Vad kan vi göra mer för att underlätta det?

Vad kan man börja med att träna in, som inte är alltför svårt? Vad kan man lära en katt?

Hon är 3-4 år gammal, har det någon betydelse? Är det lättare att lära in saker när katten är yngre?

Sugiyama
0

Nu jobbar jag med hundar men det funkar säkert med katter också. Jag tycker det är enklas om man är nybörjare själv att börja med att djuret ska göra något med ett föremål, t ex sätta tassen på en låda. Eller så klickar du för allt katten gör, varenda rörelse. Snart kommer katten börja upprepa en rörelse för att få mer belöning och då har den börjat förstå. Med en katt skulle jag också kunna tänka mig att fånga något som katten vanligtvis gör, t ex tvätta nosen.

Lycka till!

Loria
0

Jag började klickerträna min 7åriga katt för två veckor sen, hon kan sitt, ligg och tass. Jag försöker lära henne att "dansa" alltså snurra ett varv. Det är lite förmsvårtmförnhenne just nu så jag funderar på att backa o föra nått lättare. Jag började i alla fall med sitt. Klickade in henne först, sen inväntade jag att hon satt sig ner, klickade och gav godis. Sen började jag uppmana henne att sitta genom att hålla godiset vid hennes nos och lyfta handen uppåt. Sedan slutade jag att ha godis i handen och till sist började jsg ara peka uppåt och säga sitt, o det funkade. Det finns en del youtubeklipp, googla på cat clickertraining. Det finns en jötte imponerande katt som heter Kaiser, sök på Kaiser bengal så borde du hitta filnerna dör man får se han triks. Många lär katten "target" först. Det är att katten ska stryka sin nos mot någonting, ofta en pinne eller handtaget påmen slev. Det kan vara bra att lära ut targeting för då kan du sen använsa det senare i din träning, nom du tex vill lära den att gå till en viss plats eller i en låsa eller liknande, för då vet den att den ska röra vid pinnen o du kan hålla pinnen dit du vill ha katten. Vad ger du för godis till din ktt? Jag ger torkatnankbröst som jag klipperi små bitar,

Wony
0

Jag ska söka efter videoklipp, absolut!

Jag tror jag vill börja med att lära henne sitt, för det gör hon ju rätt ofta ändå, så att säga. Och det vore ju praktiskt?

För oss är det inte så jätteviktigt att lära in trick, men om vi lyckas vore det ju hur kul som helst. Mest vill vi aktivera henne och även komma henne närmare, och ha lite särskilt "katt-tid". Och så är det ju praktiskt om vi kan lära henne att gå till vissa ställen, helt klart. Kan man månne träna in en katt att gå in i transportbur t ex?

Som godis använder vi oftast små godiskuddar med fyllning, och håller inte på så långa stunder, utan en-två gånger per dag bara.