klossträning med klicker
hej jag har just börjat kloss träna med min hund och han fattar att han ska stå med båda framtassarna på klossen men nu när jag ska gå vidare och klicka för att han rör baktassarna så gör han inte det även fast jag rör mig utan då hoppar han av och börjar pipa och börjar hoppa på mig, han blir frustrerad helt enkelt. han är liksom för på och taggad, det är han med alla andra moment också, tips?
mvh Alexandra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min första fråga blir om ni testat att träna efter exempelvis en lång promenad när han kanske har lite mindre ork att "använda" på att vara taggad? Precis som för oss människor så funkar huvudet sämre på hundar om de är uppstressade.
Nästa fråga är om han fått möjlighet att försöka rätta till sitt misstag utan att du gör något? (Alltså att han kliver av och börjar hoppa). Om du väntar ut honom, säg 30 sekunder, vad händer då? Fortsätter han, eller testar han att gå upp på klossen igen?
Står han helt blickstilla, eller gör han ens den minsta rörelse med en baktass som du skulle kunna klicka? Kanske får du ta ännu mindre steg och klicka bara en liten viktförskjutning, något som gör det tydligare att du vill att han ska röra sig. Att hundar inte riktigt vet om var de har bakdelen är inte alls ovanligt, så det kan ta tid innan du får igång det!
Om det verkar mer frustrerande för er än belönande (det ska ju vara kul att träna!) så kan du även testa en lure, men jag vill alltid uppmuntra att först testa att klura på shaping-biten.
Shapingen måste inte utebli bara för att du använder en lure dock, en lure ska snabbt fasas bort. Här är en video hur som helst.
//Lina
#1 ja jag tränar honom nästan bara när han varit ute eller om han ser väldigt lugn ut men så fort vi startar börjar han genast "stressa" för att få belöningen, och jag brukar vänta ut honom när han börjar pipa och hoppa och ibland kliver han upp på klossen igen och ibland går han därifrån och gör nåt annat. jag får försöka klicka en liten viktförskjutning då och försöka röra mig långsammare kanske, bra video ska köra ett pass snart och se om jag får igång det :)
mvh Alexandra
Filma gärna! 
//Lina
#1 ville bara uppdatera med att jag körde ett pass nu och det gick galant, fick han till att röra bakbenen :D tålamod ger färdighet :)
mvh Alexandra
såg inte det förrän nu :/ filmar och lägger upp nästa pass :D
mvh Alexandra
Det brukar vara så, just när man börjar tro att det aldrig kommer gå, så lossnar det. 
//Lina