Lära att backa på ett föremål
Hjälp oss om vi är på rätt spår?
Vad är syftet? Alltså, vad vill du uppnå i slutändan? Vill du att hunden ska sitta på föremålet? Om inte så skulle jag undvika att förstärka det alls. Om du har tänkt öka antalet böcker och således höjden så kan du nog redan testa att lägga på en bok till, din hund verkar veta var bakbenen är så att säga.
Belöna gärna en bit ifrån så att hunden måste kliva av och backa upp tydligt på nytt.
//Lina

Långsikt målet är att backa upp t.ex. på ett träd :) Jag märkte att hon vill sätta sig - vi har nog tränat för mycket sitt. Jag ville förstärka både baktassar på en bok - men då får vi hålla undan klick om hon sätter sig och sätta en bok till eller två till.
Tack! Det mycket lättare att andra ska kolla på en film och ge råd än att man själv tittar :)
Jag upplever hunden som aningen osäker på underlaget. Den översta boken är lätt och lite hal och den glider iväg lite. Har du tyngre böcker i ungefär samma tjocklek och storlek som den första är det bättre. Kanske någon bokserie, nationalencyklopedin eller liknande.
Det är bra om hunden kan känna förtroende att det inte kommer hända något obehagligt när den utför det du vill (att "marken" under börjar glida iväg känns lite osäkert). Första gången boken glider ner lägger hunden av en stund och försöker med att sätta sig bredvid istället. I övrigt är det ju bara att fortsätta bygga! När det börjar bli en mer ansträngande höjd får man betänka att även rygg- och magmuskler kommer in mycket mer i tricket och att dessa kan behöva tränas upp i lagom takt.
//Lina

Nej inga sådana böcker har jag :( men jag tänkte kanske sätta ett filt runt omkring så att det blir inte halt. Annars ska jag kolla med min granne om hon har bättre böcker :D
Hur ofta ska vi lägga på en bok till?
När du märker att din hund tar sig upp utan problem och vet vad den ska göra, så kan du gå vidare till nästa steg. Det skadar inte att då och då sänka kriterierna igen. Ibland inleda en träningssession med bara 3 böcker fast ni var uppe på 5 böcker sessionen innan exempelvis. Bara klicka ett par gånger för att lyckas där, lägga på en till, klicka ett par gånger och sedan upp på 5 igen. Inte varje gång, utan just då och då så hunden inte alltid måste kämpa med något helt nytt steg.
//Lina

Tack! :) Vi ska se var vi kan göra :) jag tänkte snart testa det ute också på stenar & träd :)

Har ni något tips mot snett backande? Vi testade idag att backa upp på ett träd dock har jag i början klickat för varje steg bakåt. Men oftast backa hon snett :( Jag kan inte ta med mig - bor i en lägenhet, jag har inget trädgård - saker för att ställa runt trädet. Ska man testa med tunnare eller tjockare träd?
Inomhus borde du dock ha möjlighet att snäva till utrymmet lite så backandet blir rakt till att börja med! Kompostgaller eller liknande. Då kan du dessutom efterhand göra "korridoren" bredare och se till att få ett fortsatt rakt backande - men det är inte helt lätt att få det alldeles rakt.
//Lina

Vår nyaste film
Det går ju jättebra. 
//Lina
Vad roligt att se dina filmer och vad duktiga ni är!

Tack ni alla :)