Klickerträna katt
Jag har en sibirisk katt som är 1 år. Jag har lärt honom sitt, stå, tass och high five. Har lärt honom detta utan klicker men har tränat hundar med klicker och tycker det är mkt lättare. Nu till min fråga. Min katt förstår inte klickerns betydelse hur skulle ni göra? Alltså jag måste säga bra för att han ska förstå. Men behöver ju att han ska förstå för att kunna lära honom ligg och snurra runt osv.. Hjälp tack! :-)
Putt :)

Alltså, funkar de inte om du klickar in han. Alltså klickar o ger godis tills han kopplar klicker till godis, eller kommer aldrig den kopplingen för han?
#2 Nej precis han kopplar inte det? Hur lång tid kan det ta? hur får jag honom att koppla?
Jag har sett att det finns instruktionerfilmer på youtube. Sök på klickerträning och katt så hittar du en hel del inspiration
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#4 Smart där har inte ens tänkt på det haha. Ska kolla. Tack gör tipset. :)
Jag har precis stött på det här med klickerträning, så jag är ingen expert :) Dock läste jag i en blogg där någon skulle klickerträna något djur och då skrev att hon inte kunde använda klickern på grund av att djuret redan hade hört det klickljudet många gånger utan att få någon belöning (eftersom hon hade använt klickern när hon tränade ett annat djur i djurets omgivning). Hon menade alltså att det skulle vara svårt att betinga ett ljud som djuret ifråga redan har hört många gånger men aldrig kopplat till något, vilket ju är själva grejen med klickern.
Eftersom du skriver att du klicker tränat hundar, har katten varit i närheten då? I så fall kan det kanske vara det som gör att det blir svårare för katten att koppla ihop ljudet med belöningen.
Om klickljudet är helt nytt för din katt och du bara vill veta hur du ska "klicka in" din katt kan jag tipsa om den här videon på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=NWst5joyVAs&feature=my_watch_later_videos&list=WL945C2041F1E55556
Djuret i filmen är en hund men det är samma princip :) Själva inklickningen börjar 1:43 in i filmen.
Lycka till!
Om katten förstår ordet bra så kan du använda "bra" och belöning vid inklickning, det skulle se ut så här: klick-->bra!-->godis
Då kopplar, förhoppningsvis, katten att "aha, precis efter klicket får jag ett bra, så egentligen betyder ju klicket bra…." hänger du med? :) samma princip som med klick-->belöning men förtydligar det lite om det inte går framåt. sen måste man inte ha en klicker för att det ska räknas som klickerträning ;) det är bara en bra liten grej, du kan nästan lika gärna använda t.ex. en visselpipa, ett ord (som ditt "bra") eller något annat som gör ett ljud ifrån sig. det som gör klickern till en höjdare är ju att det ljudet alltid låter exakt likadant
Medarbetare på klickerträning.ifokus