Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1756 ggr
[IdaSo]
0

Klickerträning ?

Har inte ännu fattat vad det går ut på ?  Hur är det en belöning ? Kan nån förklara för får dom godis ändå fast man klickar sen är det inte onödigt då ? Hoppas nån kan förklara vet ingenting :)

Tacksam för svar :)

reverse
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns en artikel om klickerträning här.

Klickerträning handlar inte enbart om att använda en klickerdosa - det finns många som använder en klickerdosa i sin träning, men i övrigt inte följer något mer av klickerträningens principer - och då är det inte klickerträning.

Klickerträning har följande principer:

1. Fokus på att belöna rätt beteende genom positiv förstärkning, negativ bestraffning och utsläckning.
2. Bygga på egna initiativ och frivilliga beteenden från hunden.
3. M etodiskt användande av en betingad förstärkare (exempelvis en klickerdosa).
4. Att man stödjer sig på beteendevetenskapliga teorier och koncentrerar sig på det man kan se.

Positiv förstärkning går ut på att lägga till något djuret vill ha när djuret gör något vi vill se mer av. Exempel: Hunden sätter sig - hunden får en godbit. (Du lägger till något hunden vill ha: en godbit, när den gör något du vill se mer av: den sätter sig.)

Negativ bestraffning innebär att något som djuret vill ha tas bort när djuret gör något och detta minskar risken att beteendet upprepas. Om du till exempel har lagt din hund och är på väg fram för att ge en godbit och den då reser sig, så försvinner godbiten ner i fickan igen. Detta minskar risken att hunden upprepar beteendet att resa sig för tidigt/innan frisignal.

Bestraffningar/korrigeringar som involverar hot och obehag är helt bannlyst.

Klickertränar man så ska man i största möjliga mån bygga på djurets egeninitiativ och frivilliga beteenden. Man formar fram det man vill ha i små steg och håller lyckandefrekvensen hög för djuret. Kolla upp "shaping" för mer om det. Att locka eller leda sitt djur att göra något är "smutsig" klickerträning.

Den betingade förstärkaren, oftast då klickerdosan, är inte ISTÄLLET för belöning, utan talar om att belöning är PÅ VÄG. Läs gärna denna artikel om operant betingning. Först lär man djuret att koppla ihop klickerdosan med en primär förstärkare, vilket oftast är mat (alla djur vill ha mat och särskilt något riktigt gott). Sedan klickar du sådant ditt djur gör rätt och klicket åtföljs ALLTID av en belöning. Det som är så suveränt med klickerdosan är att du kan mycket exakt tala om för ditt djur att "just det där var rätt" och gör att inlärning går betydligt fortare. Här är en annan artikel som kan vara intressant läsning.

Här är några filmklipp från min kanal, där det kanske blir tydligare vad jag klickar och hur jag belönar.

Tass- och nostarget

Beteendejustering hos valp

//Lina

[IdaSo]
0

#1 Tack för svar :)

Merlina
0

#1 Hur gör du när hunden sedan kan flera moment och du vill att hunden ska göra ett utav dem? Ger du då signaler eller använder ord? När jag tränade min förra hund fast på "vanligt vis". Gjorde han alla momenten han kunde utifall något var rätt.Foten i munnen Sa jag t.ex. "Ligg". Satt han sig först,sedan lade han sig,sedan rullade han etc. Till slut blev det heltokigt.Hoppas du förstår min frågaGlad

reverse
0

#3 Nu ska vi se. Det låter som om hunden inte hade så bra koll på signalerna (jag säger signaler oavsett om det är handsignal eller signalord) utan rev av hela repertoaren och väntade på att pricka rätt. Har du belönat hunden när han till slut exempelvis satt sig fast han dragit resten av tricken innan, så har du fått in en effektiv beteendekedja. För att ha stabila signaler måste man jobba på att öka svårighetsgraden successivt och få stimuluskontroll - hunden ska sitta på "sitt", men inte på "ligg" osv. När hunden misslyckas ska vi inte belöna. Lägger sig hunden när vi sade "sitt", då börjar man om, undan med belöning, vänd ryggen till en stund eller liknande som får hunden att förstå att någon belöning kommer inte. De flesta hundar blir snabbt mycket mer lyhörda. Hunden ska också bara sätta sig på "sitt" och inte på till exempel "mitt", "ditt", "spritt" och andra liknande ord.

//Lina

Merlina
0

Ok,jag belönade nog "för mycket" på den tidenGlad När du tränar på filmen säger du inget, det verkar vara effektivare. Men det blir lite svårare för mig att tänka på hur jag ska göra. Om jag exempelvis ska lära valpen att sitta ska jag då belöna den när den råkar sätta sig av sig självt? Men hur gör jag sedan när jag vill att valpen ska sitta? Många frågor blir det*skratt*

reverse
0

Saker som att sätta sig är sådant som en hund gör många gånger per dag av sig självt, så ja, klicka och belöna när den sätter sig. Flört Det kallas att "fånga" beteenden. Om du tänker dig att klicket är som att du trycker ner avtryckaren på en kamera för att fånga ett motiv. Fast i det här fallet är det något beteende och hunden fattar snabbt att "när jag sätter baken i backen får jag belöning" och kommer erbjuda detta mer. Därifrån jobbar du vidare att säga "sitt" precis medan hunden sätter sig, sedan strax innan hunden sätter sig och till slut har du ditt "sitt" på signal.

//Lina

Merlina
0

Tack! Det ska bli riktigt roligt att pröva klickerträning. Tycker mycket om själva "psykologin" i det, eftersom det utesluter så mycket negationer vid negativ bestraffningSkrattandeFlört